Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 lutego 2020 r., sygn. I FSK 2179/15

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia WSA del. Bożena Dziełak, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 3 września 2015 r. sygn. akt I SA/Ol 345/15 w sprawie ze skargi Gminy B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 5 lutego 2015 r. nr ITPP1/443-1318/14/MN w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.

1.1. Wyrokiem z 3 września 2015 r. w sprawie I SA/Ol 345/15 ze skargi Gminy B. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 5 lutego 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

Sąd pierwszej instancji za nieprawidłowe uznał stanowisko organu zaprezentowane w kwestionowanej interpretacji, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zastosowania korekty podatku naliczonego, od nabycia towarów i usług związanych z budową infrastruktury wodociągowej, która była w 2009 r. nieodpłatnie przekazana do użytkowania Zakładowi Budżetowemu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Gminy, a następnie w 2015 r. miała zostać przekazana temu Zakładowi w odpłatną dzierżawę, ponieważ Gmina nigdy nie nabyła prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tymi wydatkami, skoro nie wykorzystywała infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie Sąd przyjął, że Gmina będzie miała prawo do skorzystania z korekty wieloletniej podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 7 i 7a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), dalej: "u.p.t.u.", gdyż w wyniku zmiany wykorzystania opisanej infrastruktury uzyska ona prawo do odliczenia podatku naliczonego, który pierwotnie nie przysługiwał.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00