Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 3 marca 2020 r., sygn. I FSK 199/16

Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Danuta Oleś (spr.), Sędzia WSA (del.) Maja Chodacka, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 10 listopada 2015 r. sygn. akt I SA/Sz 469/15 w sprawie ze skargi Gminy M. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 8 grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy M. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 10 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 469/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uchylił zaskarżoną przez Gminę M. indywidualną interpretację Ministra Finansów z 8 grudnia 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

We wniosku o interpretację Gmina przedstawiła stan faktyczny i zdarzenie przyszłe wskazując, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na jej terenie znajdują się świetlice wiejskie pełniące funkcje społeczno-kulturalne. Gmina ponosiła, ponosi oraz będzie ponosiła wydatki inwestycyjne na budowę i modernizację przedmiotowych obiektów. Ponoszone wydatki są dokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców i wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT. Wartość środków trwałych, które powstały i powstaną w trakcie poszczególnych inwestycji przekracza każdorazowo 15.000 zł. Nadto, remonty i modernizacje świetlic stanowią ulepszenie przedmiotowych obiektów, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a wartość ulepszenia każdego z nich przekracza kwotę 15.000 zł.

Świetlice zostały przekazane na podstawie umów użyczenia w nieodpłatne administrowanie Ośrodkowi Kultury, który jest samorządową jednostką kultury, posiadającą osobową prawną (zgodnie z art. 14 ust. 1 w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej), działającą na terenie Gminy, jako instytucja kultury. Gmina zdecydowała się zmienić sposób wykorzystywania świetlic i podjęła decyzję, o przekazaniu ich w odpłatną dzierżawę na rzecz Ośrodka Kultury. Z tytułu świadczenia usług dzierżawy świetlic będzie wystawiała na rzecz Ośrodka Kultury faktury VAT, które będzie ujmowała w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym VAT z tytułu świadczenia powyższych usług, będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT. W odniesieniu do zakończonych oraz trwających inwestycji Gmina nie odlicza podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na budowę i modernizację świetlic. Gmina zaznaczyła, że pytania odnoszące się do możliwości odliczenia VAT naliczonego od przeszłych wydatków na budowę i modernizację świetlic, dotyczą wyłącznie tych wydatków, co do których prawo do odliczenia VAT nie wygasło, bądź nie uległo przedawnieniu na podstawie przepisów szczególnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00