Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 23 października 2019 r., sygn. I OSK 181/19

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Sikorska po rozpoznaniu w dniu 23 października 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Kujawsko-Pomorskiego na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 sierpnia 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 2095/18 o odrzuceniu skargi Wojewody Kujawsko-Pomorskiego na postanowienie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia [...] maja 2018 r., znak [...] w przedmiocie umorzenia postępowania egzekucyjnego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 30 sierpnia 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny

w Warszawie odrzucił skargę Wojewody Kujawsko-Pomorskiego (dalej Wojewoda) na postanowienie Ministra Inwestycji i Rozwoju z [...] maja 2018 r. w przedmiocie umorzenia postępowania egzekucyjnego.

W uzasadnieniu wskazał, że zgodnie z art. 50 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302), "p.p.s.a.", uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny. Mimo szeroko zakreślonej w powołanym przepisie legitymacji procesowej, Wojewoda nie jest uprawniony do wniesienia skargi, w sytuacji gdy w postępowaniu administracyjnym wydał postanowienie w pierwszej instancji. Wynika to z ogólnej zasady, że nie można łączyć roli procesowej organu administracji publicznej oraz strony. Sąd pierwszej instancji powołał się na stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zaprezentowane w wielu orzeczeniach, w tym m.in. w uchwale składu 7 sędziów z 16 lutego 2016 r. (sygn. akt I OPS 2/15). Zdaniem Sądu pierwszej instancji nie jest dopuszczalne łączenie roli strony oraz organu administracji publicznej. Wojewoda jako terenowy przedstawiciel rządu nie może mieć szerszej ochrony prawnej niż podmioty, których interesom ma służyć. Stworzenie Wojewodzie prawnej możliwości dochodzenia swego interesu przed sądem administracyjnym przeciwko interesowi prawnemu obywatela, którego dotyczy orzeczenie tego organu wydane w pierwszej instancji naruszałoby standardy demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji RP) z tego względu, że postępowanie takie nie zapewniałoby "równości broni" jego stronom. Ponadto, podstawową zasadą konstytucyjną, która określa sposób funkcjonowania administracji publicznej jest zasada praworządności (art. 7 Konstytucji RP).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00