Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2019 r., sygn. II OSK 1718/18

Ochrona przyrody

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Flasińska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Piotr Broda po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej R. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 lutego 2018 r., sygn. akt II SA/Kr 1004/17 w sprawie ze skargi R. R. na rozporządzenie nr [...] Wojewody [...] z dnia [...] maja 2005 r. w przedmiocie ochrony [...] Parku Krajobrazowego postanawia: 1. uchylić zaskarżony wyrok i odrzucić skargę, 2. zwrócić R. R. ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie uiszczony wpis od skargi w kwocie 300 (trzysta) złotych.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 7 lutego 2018 r., II SA/Kr 1004/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę R. R. na rozporządzenie nr [...] Wojewody [...] z dnia [...] maja 2005 r. w sprawie ochrony [...] Parku Krajobrazowego.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

W dniu 21 czerwca 2017 r. R. R. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na rozporządzenie Nr [...] Wojewody [...] z dnia [...] maja 2005 r. w sprawie ochrony [...] Parku Krajobrazowego zarzucając, że zakazy dotyczące możliwości realizacji nowej zabudowy w pasie przybrzeżnym wód powierzchniowych na obszarze Parku, wynikające z przepisów zaskarżonego rozporządzenia są przez organy administracji samorządowej stosowane bezpośrednio w postępowaniach administracyjnych, mimo że nie zostały uzgodnione z odpowiednimi radami gmin w obowiązującym trybie art. 16 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody. Stwierdzenie nieważności rozporządzenia nr [...] jest konieczne do wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji administracyjnych wydanych na jego podstawie przez Burmistrza C..

W odpowiedzi na skargę Wojewoda [...] wniósł o oddalenie skargi. Organ wskazał, że skarga została na akt, który w chwili obecnej już nie obowiązuje. Zaskarżone rozporządzenie Wojewody [...] Nr [...] z dnia [...] maja 2005 r. w sprawie [...] Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Małop. z [...]) zostało uchylone uchwałą Nr [...] Sejmiku Województwa [...] z dnia [...] maja 2017 r. w sprawie [...] Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Małop. [...]). Ponadto zarzuty skargi dotyczące naruszenia przez Wojewodę [...] przy stanowieniu rozporządzenia Nr [...] z dnia [...] maja 2005 r. trybu określonego treścią art. 16 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody również nie znajdują usprawiedliwionych podstaw, bowiem rozporządzenie to, jak wynika z treści przypisów stanowiących jego integralną część, nie odnosiło się do utworzenia w/w parku, lecz do parku już istniejącego, a przywołane i kwestionowane przez skarżącego rozporządzenie miało charakter jedynie dostosowujący do zmian ustawowych na dzień stanowienia tego aktu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00