Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2019 r., sygn. I OSK 1446/17
Żołnierze zawodowi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek (spr.), Sędzia NSA Maciej Dybowski, Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka, Protokolant starszy asystent sędziego Marcin Rączka, po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 grudnia 2016 r. sygn. akt II SA/Wa 844/16 w sprawie ze skargi J.B. na decyzję Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych z dnia [...]marca 2016 r. nr [...]. w przedmiocie zwolnienia z zawodowej służby wojskowej i przeniesienia do rezerwy 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J.B. na rzecz Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 grudnia 2016 r., sygn. akt II SA/Wa 844/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę J.B. (dalej: skarżący) na decyzję Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych z dnia [...] marca 2016 r. nr [...]. w przedmiocie zwolnienia z zawodowej służby wojskowej i przeniesienia do rezerwy.
Z uzasadnienia zaskarżonego wyroku wynika, że skarżący pełnił zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] zawartego z Dowódcą 21 batalionu dowodzenia na okres od dnia 1 października 2014 r. do dnia 30 września 2017 r. Ostatnio na stanowisku służbowym [...] w 21 batalionie dowodzenia.
Rozkazem personalnym nr [...] (pkt 1) Dowódcy 21 Brygady Strzelców Podhalańskich z dnia [...] stycznia 2016 r. skarżący został zwolniony z zawodowej służby wojskowej i przeniesiony do rezerwy z dniem 29 lutego 2016 r. wskutek otrzymania dostatecznej ogólnej oceny w opinii służbowej. Za podstawę wydania powyższego rozkazu przyjęto art. 112 ust. 1 pkt 4, art. 115 ust. 1 w zw. z art. 114 ust. 4 pkt 3 w zw. z art. 10 pkt 4, art. 115 ust. 4 oraz art. 122 ust. 1 ustawy pragmatycznej, a także § 15 ust. 1 w zw. z § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2014 r. w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej (Dz. U. poz. 670 - dalej jako rozporządzenie z dnia 12 maja 2014 r.). Organ I instancji powołując się na wynikający z opinii służbowej fakt, iż "w zakresie dyspozycyjności opiniowany uzyskał 0 (zero) punktów", a także wskazując na długotrwałą absencję strony w służbie, jednoznacznie stwierdził, iż "skarżący nie daje gwarancji pełnienia służby w sposób dyspozycyjny i profesjonalny, nie jest w stanie podołać ciężarom zawodowej służby wojskowej". W ocenie organu zwalniającego ww. szeregowy "nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań."