Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 marca 2019 r., sygn. II OSK 1186/17

Ochrona środowiska

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie sędzia NSA Roman Ciąglewicz /spr./ sędzia del. WSA Sławomir Pauter Protokolant starszy inspektor sądowy Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. z siedzibą w Sz. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 września 2016 r. sygn. akt IV SA/Wa 1503/16 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w Sz. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie wezwania do zagospodarowania odpadu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 8 września 2016 r., sygn. akt IV SA/Wa 1503/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] Sp. z o.o. z siedziba w Szczecinie na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, z dnia [...] kwietnia 2016 r., nr [...], w przedmiocie wezwania do zagospodarowania odpadu.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła TOM Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie. Wyrok zaskarżyła w całości i zarzuciła:

Naruszenie przepisów postępowania mających istotny wpływ na wynik postępowania, a mianowicie:

a) art. 145 §1 pkt 1 lit. c P.p.s.a. w zw. z art. art. 141 § 4 P.p.s.a. poprzez przejęcie przez sąd administracyjny kompetencji organu administracji i prowadzenie postępowania dowodowego w zakresie oceny zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego na okoliczności nie analizowane przez organ w toku postępowania administracyjnego tj. fakt zmieszania transgranicznie przemieszczanego odpadu z innymi frakcjami, podczas gdy organ w toku postępowania, w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy ustalił li tylko zanieczyszczenie transportowanego odpadu. Powyższe stanowi wykroczenie poza konstytucyjnie określone granice kontroli działalności administracji publicznej - ocena faktu wystąpienia zmieszania frakcji transgranicznie przemieszczanego odpadu, jego charakteru i stopnia, jak również wpływu rzeczonego ustalenia na nielegalność transgranicznego przemieszczenia odpadu została dokonana przez Sąd pierwszej instancji, a nie organ w toku postępowania - organ wskazał bowiem, że transportowane odpady były zanieczyszczone, nie zaś zmieszane, co ma zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, zanieczyszczenie odpadów, wbrew stanowisku organu jest bowiem dopuszczalne przez prawo.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00