Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2019 r., sygn. I OSK 836/17

Nie dochodzi do naruszenia miesięcznego terminu, o którym mowa w art. 5 ust. 2 u.o.p.d.g., jeżeli wdacie wydania stosownego zarządzenia trwa stan naruszenia zakazu wymienionego w art. 4 u.o.p.d.g. Cel ustawy antykorupcyjnej to zapobieganie wykorzystywaniu stanowiska do zapewniania w sposób nieuprawniony sobie lub innym osobom korzyści. Odwołanie ze stanowiska nie jest karą za złamanie zakazów, ale ma zapewnić transparentność przy pełnieniu funkcji publicznej. Dolegliwość związana z odwołaniem występuje tylko przy okazji.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie NSA Jan Paweł Tarno (spr.) del. WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski Protokolant sekretarz sądowy Tomasz Weiher po rozpoznaniu w dniu 26 lutego 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 grudnia 2016 r. sygn. akt IV SA/Gl 593/16 w sprawie ze skargi G. O. na zarządzenie Wójta Gminy K. z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w P. 1.uchyla zaskarżony wyrok, a także zarządzenie Wójta Gminy K. z dnia [...] kwietnia 2016 roku nr [...], 2. zasądza od Gminy K. na rzecz G. O. kwotę 950 dziewięćset pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 2 grudnia 2016 r., IV SA/Gl 593/16 oddalił skargę G. O. na zarządzenie Wójta Gminy K. z [...] kwietnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w P. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że szkoła podstawowa i przedszkole oraz ich zespół jest jednostką organizacyjną gminy, skoro w myśl art. 5 ust. 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm., dalej "u.s.o."), zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Tym samym, dyrektor szkoły podstawowej czy zespołu szkolno-przedszkolnego jako kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, podlega ograniczeniom wynikającym z art. 2 pkt 6 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584 ze zm., dalej "u.o.p.d.g."), bowiem pełni funkcje publiczne, z mocy art. 4 pkt 3 u.o.p.d.g. Dopiero od 1 stycznia 2003 r. mocą art. 3 ustawy z 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 214, poz. 1806 ze zm.) do grona funkcjonariuszy gminnych objętych zakresem podmiotowym u.o.p.d.g. dodano kierowników jednostek organizacyjnych gminy. Osoby te, na podstawie art. 2 pkt 6 u.o.p.d.g. w okresie zajmowania stanowisk lub pełnienia funkcji, o których mowa w art. 4 pkt 3 u.o.p.d.g., nie mogą być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00