Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2019 r., sygn. II GSK 3359/17
Kara administracyjna; Ruch drogowy; Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Urszula Wilk Protokolant Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 maja 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 489/17 w sprawie ze skargi S.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od S.K. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 30 maja 2017 r., sygn. akt VI SA/Wa 489/17, oddalił skargę S.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] października 2016 r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następujących okolicznościach sprawy:
W wyniku kontroli przeprowadzonej 7 lipca 2016 r. na ul. D. w K. (droga powiatowa o dopuszczalnym nacisku na pojedynczą oś do 8 t) zatrzymano dwuosiowy samochód ciężarowy o nr rej. [...], którym kierował S.K. (dalej: skarżący) wykonujący na zlecenie firmy [M.] krajowy przejazd drogowy na trasie ul. M. - ul. W. w K. z ładunkiem piasku (ładunek podzielny). W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu (po odjęciu możliwych błędów pomiarowych) stwierdzono, że nacisk na pojedynczej osi napędowej pojazdu wynosi 15,5 t i przekracza dopuszczalną normę o 7,5 t, tj. o 93,75%, zaś rzeczywista masa całkowita (dmc) pojazdu wynosi 22 t, co daje przekroczenie dopuszczalnej wartości o 4 t, tj. o 22,22%. Ustalono, że skarżący nie posiadał zezwolenia kategorii VII. W protokole kontroli wskazano, że miejsce ważenia legitymowało się w dniu kontroli protokołem z pomiaru równości terenu oraz ważnym świadectwem legalizacji. Pojazd został zważony przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II, które w dniu kontroli posiadały świadectwa zgodności wydane 6 października 2014 r. przez Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu.