Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 września 2019 r., sygn. I GSK 187/17

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Sędzia del. NSA Anna Apollo (spr.) Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 17 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 16 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Lu 368/16 w sprawie ze skargi M.S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z 16 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Lu 368/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t. Dz.U.2012 poz. 270, obecnie 2018 poz. 1302 - dalej określanej skrótem P.p.s.a), oddalił skargę M. S. (dalej określanego jako skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.

Przedstawiając stan faktyczny sprawy sąd pierwszej instancji wskazał, że decyzją z [...] października 2015 r. Naczelnik Urzędu Celnego w B. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki [...], rok produkcji 2004, pojemność silnika 2671 cm³ w wysokości 5.012 zł. Uznał, że przedmiotowy pojazd w dniu jego nabycia był samochodem przeznaczonym zasadniczo do przewozu osób i w związku z tym należy zaklasyfikować go do pozycji 8703, jako samochód osobowy, podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Rozpoznając sprawę w postępowaniu odwoławczym Dyrektor Izby Celnej zaskarżoną decyzją z [...] marca 2016 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. Podkreślił, że dla celów poboru akcyzy w nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklatorze (CN), a nie przepisy prawa o ruchu drogowym. Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej (CN) podlega natomiast pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Organ odwoławczy przytoczył treść pozycji 8703 oraz 8704 i uzasadniał, że w wyjaśnieniach do Taryfy celnej, dotyczącej tej pozycji podano, że określenie samochody osobowo - towarowe oznacza pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów. Klasyfikacja pojazdów mechanicznych objętych niniejszą pozycją jest wyznaczona przez pewne cechy, które wskazują, że te pojazdy są głównie przeznaczone do przewozu osób, niż do transportu towarów. Odnosząc powyższe unormowania do ustaleń faktycznych sprawy i wyjaśnień strony dotyczących dokonanej klasyfikacji pojazdu do kodu 8704 z racji posiadania przez przedmiotowy pojazd przestrzeni ładunkowej większej o 50 % od długości rozstawu osi, organ odwoławczy wyjaśnił przede wszystkim, że zgodnie z notami wyjaśniającymi do Nomenklatury Scalonej powyższe kryterium odnosi się tylko do pojazdów typu pickup. Tym samym klasyfikowanie przedmiotowego pojazdu będącego samochodem typu kombi w oparciu o wskazane kryterium jest niewłaściwe i nie ma zastosowania w sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00