Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. II GSK 3197/16
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 2037/15 w sprawie ze skargi A. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...]; 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz A. G. 4375 (cztery tysiące trzysta siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 stycznia 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 2037/15 oddalił skargę A. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej.
Do wydania zaskarżonego rozstrzygnięcia doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Dnia [...] marca 2015 r. w miejscowości B. na drodze krajowej nr 11 Inspektor Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki [...] o nr rej. [...] wraz z trzyosiową naczepą (chłodnią) marki [...] o nr rej. [...]. Pojazdem członowym kierował D. D., który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem ćwiartek z kurczaka, w imieniu skarżącego. Pojazd został skierowany na wagę w celu sprawdzenia nacisków na osie i masy całkowitej.
Pojazd zważono dwukrotnie, stwierdzając, że przekroczył on dopuszczalny nacisk na pojedynczej osi napędowej. Przy pierwszym ważeniu wyniósł on 12,62 tony a przy drugim ważeniu 12,68 tony. Kontrolujący za podstawę do wyznaczenia wielkości przekroczenia dopuszczalnej normy, przyjął wyniki korzystniejsze dla kontrolowanego. W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu członowego, stwierdzono, że nacisk na pojedynczej osi napędowej wyniósł 12,12 t (po odjęciu 4 %) a więc miało miejsce przekroczenie normy o 2,12 t (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 21,2 %). Jednocześnie podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym.