Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. I GSK 2593/18

Finanse publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 14 marca 2018 r., sygn. akt I SA/Lu 986/17 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] października 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy określenia nadpłaty oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (dalej: WSA) wyrokiem z 14 marca 2018 r., sygn. akt I SA/Lu 986/17, w wyniku rozpoznania skargi M. K. (dalej: skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie (dalej: SKO) z [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy określenia nadpłaty, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Marszałka Województwa Lubelskiego (dalej: Marszałek) z [...] czerwca 2017 r. nr [...] oraz zasądził od SKO na rzecz skarżącego 100 zł z tytułu zwrotu kosztów postępowania.

WSA w uzasadnieniu wyroku wskazał, że Marszałek decyzją z [...] czerwca 2017 r. - wydaną na podstawie: art. 60 pkt 7, art. 61 ust. 1 pkt 4 i art. 67 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.) w zw. z art. 72 § 1 pkt 1 i art. 74a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 i art. 22b ust. 3 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 909 ze zm.; dalej: u.o.g.r.l.) - odmówił skarżącemu określenia nadpłaty 1.071,50 zł, stanowiącej opłatę roczną za trwałe wyłączenie z rolniczego użytkowania gruntu rolnego o pow. 0,0295 ha położonego w Ciecierzynie.

W uzasadnieniu decyzji Marszałek wyjaśnił, że decyzją z [...] maja 2013 r., Starosta Lubelski zezwolił skarżącemu na trwałe wyłączenie z rolniczego użytkowania gruntu rolnego o pow. 0,0295 ha położonego w Ciecierzynie z przeznaczeniem pod posadowienie konstrukcji nośnej reklamy i ustalił opłaty roczne w wysokości 10% jednorazowej należności za grunty podlegające wyłączeniu z produkcji rolniczej, które należało uiszczać w terminie do 30 czerwca każdego roku przez okres 10 lat począwszy od 2014 r. Skarżący pismem z 20 kwietnia 2017 r. wniósł o zwrot niesłusznie pobranej kwoty 1.071,50 zł z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej, których nie jest właścicielem i nie posiada żadnych nośników reklamowych na ww. terenie oraz o pobieranie opłaty od aktualnego użytkownika. Marszałek zajął stanowisko, że przepisy ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie przewidują możliwości zwrotu opłat rocznych uiszczonych przez stronę, wobec czego odmówił określenia nadpłaty z tytułu opłaty rocznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00