Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 marca 2019 r., sygn. II FSK 1031/17

Kontenery są obiektami budowlanymi w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, kwalifikowanymi jako tymczasowe. Zarazem ze względu na brak trwałego związania z gruntem nie są budynkami, a ze względu na funkcję - nie są także obiektami małej architektury; stanowią więc budowle w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Marek Kraus, Protokolant Bartłomiej Ryś, po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 12 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Sz 1150/16 w sprawie ze skargi T. S.A. z siedzibą w W. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia 21 września 2016 r. nr [...], [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2014-2015 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę w całości, 3) zasądza od T. S.A. z siedzibą w W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie kwotę 3093 (słownie: trzy tysiące dziewięćdziesiąt trzy) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Sygnatura akt II FSK 1031/17

U z a s a d n i e n i e

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uwzględnił skargę Spółki Akcyjnej T. z siedzibą w W. i uchylił decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie oraz poprzedzające je decyzje Prezydenta Miasta S. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2014 i 2015.

Stan sprawy Sąd przedstawił w sposób następujący:

Skarżąca Spółka wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2014-2-015, podnosząc, że niezasadnie zadeklarowała jako budowle kontenery telekomunikacyjne, podczas gdy są to budynki.

Prezydent Miasta S. decyzjami z dnia 15.06.2016 r. odmówił stwierdzenia nadpłaty po przeprowadzeniu oględzin tych obiektów budowlanych i ustaleniu, że mają one ściany i dach oraz jako posadowione na podporach betonowych tylko wzdłuż krótszych krawędzi, są nietrwale związane z gruntem. O braku trwałego związania obiektów z gruntem świadczy też treść umów zawartych przez skarżącą z właścicielami gruntów, na których ulokowano kontenery, w których to umowach przewidziano posadowienie kontenerów tylko na czas określony, z obowiązkiem ich demontażu i usunięcia po zakończeniu okresu najmu/dzierżawy gruntu. Ponadto obiekty kontenerowe wymienione są w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, dalej: P.b.) jako tymczasowe obiekty budowlane, toteż należy je kwalifikować jako budowle w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r Nr 95, poz. 613, dalej: u.p.o.l.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00