Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 11 października 2018 r., sygn. I OSK 3167/18

Drogi publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu w dniu 11 października 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. O. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 11 maja 2018 r. III SAB/Łd 72/17 odrzucającego skargę M. O. na bezczynność Wójta Gminy [...] w przedmiocie wykonania zjazdu postanawia uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Łodzi

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 11 maja 2018 r. III SAB/Łd 72/17 (dalej postanowienie z 11 maja 2018 r.) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił skargę M. O. na bezczynność Wójta Gminy [...] w przedmiocie wykonania zjazdu.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że M. O. (dalej skarżący) wniósł skargę na bezczynność Wójta Gminy [...] (dalej Wójt) w sprawie wniosku o zapewnienie dostępu do działek przez wykonanie zjazdu. Zdaniem skarżącego, Wójt na potrzeby przebudowy drogi dojazdowej do terenów inwestycyjnych we wsi [...], z rażącym naruszeniem prawa dokonał podziału działek skarżącego nr: [...], stosując tzw. specustawę drogową (ustawa z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - Dz.U. z 2017 r., poz. 1496 ze zm.). Zdaniem skarżącego, dokonano wywłaszczenia jego nieruchomości i zlikwidowano dotychczasowe zjazdy z drogi przez wieś. Wskutek częściowego przejęcia nieruchomości pod realizację inwestycji drogowej zmieniły się uwarunkowania dotyczącej obsługi komunikacyjnej pozostałej części wywłaszczonej nieruchomości. Wójt pozbawił skarżącego własności tej części działki, która miała zjazdy z drogi, ale w projekcie przebudowy drogi zjazdów do działek nie zapewnił. W miejscu, gdzie przed wywłaszczeniem były zjazdy, wybudowano chodnik i przejście dla pieszych.

Skarżący wyjaśnił, że wystąpił do Wójta Gminy [...] z wnioskiem o: wykonanie zjazdów z drogi gminnej (z działki drogowej nr [...]) do swoich działek nr: [...]; wykonanie dojazdu do działek nr: [...]; utwardzenie drogi gminnej (działka drogowa nr [...]) na odcinku 70 metrów, tak by miał dojazd do swoich działek. Wyjaśnił w związku z tym, że nie został wezwany do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Wójt dotychczas nie wydał stosownego aktu administracyjnego, co oznacza że od złożenia wniosku z 25 marca 2017 r. do dnia składania skargi wniosek nie został rozpoznany. Tym samym, zdaniem skarżącego, organ naruszył art. 35 § 3 kpa, który określa maksymalny termin załatwienia sprawy, a także zasadę zaufania do organów administracji zawartą w 8 kpa i zasadę szybkości postępowania zawartą w art. 12 § 1 kpa. Naruszył również art. 29 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2017, poz. 2222 ze zm., dalej udp), zgodnie z którym budowa zjazdu lub odmowa budowy zjazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00