Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 12 czerwca 2018 r., sygn. II OZ 600/18

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Prokuratora Rejonowego [...] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 marca 2018 r. sygn. akt I SA/Wa 2058/17 o odrzuceniu skargi w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego [...] na orzeczenie Komisji Regulacyjnej do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich z dnia [...] kwietnia 2006 r., sygn. akt [...] w przedmiocie przyznania odszkodowania za nieruchomość postanawia: oddalić zażalenie

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 9 marca 2018 r. w sprawie I SA/Wa 2058/17 odrzucił skargę Prokuratora Prokuratury Rejonowej [...] na orzeczenie Komisji Regulacyjnej do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich z dnia [...] kwietnia 2006 r., sygn. akt [...] w przedmiocie przyznania odszkodowania za nieruchomość.

W uzasadnieniu wskazano, że skarga została złożona po upływie terminu. Uprzednio problematyka możliwości zaskarżenia orzeczeń wydawanych przez Komisję Regulacyjną na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej była ujmowana odmiennie. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalony był pogląd, że orzeczenia te nie stanowią decyzji administracyjnych, jak też innych aktów administracji publicznej podlegających zaskarżeniu do sądu administracyjnego. W wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie K 25/10 Trybunał uznał, że orzeczenia Komisji Regulacyjnej stanowią przejaw szeroko pojętej działalności administracji publicznej oraz, że podlegają one zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Trybunał Konstytucyjny nie przesądził jednak, czy orzeczenia te należy uznać za decyzje administracyjne, czy też inne akty podlegające kontroli sądowej. W konsekwencji w wyroku sygn. akt I SA/Wa 2479/14 z dnia 14 kwietnia 2015 r. jednoznacznie przyjęto, że orzeczenie wydane przez Komisję Regulacyjną stanowi decyzję administracyjną, jako że rozstrzyga w sposób władczy i zewnętrzny konkretna sprawę z zakresu administracji publicznej, a także zawiera minimalne wymogi wskazane w art. 107 § 1 k.p.a., który określa elementy decyzji administracyjnej. Jednocześnie Sąd przyjął, że wniesienie skargi na to orzeczenie powinno być poprzedzone wezwaniem organu do usunięcia naruszenia prawa w trybie ówcześnie obowiązującego art. 52 § 4 p.p.s.a., a wezwanie to nie jest ograniczone żadnym terminem i może nastąpić w dowolnym czasie po wydaniu orzeczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00