Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 8 maja 2018 r., sygn. II OW 123/17

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędziowie: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędzia del. WSA Izabela Bąk - Marciniak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Wójta Gminy S. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Wójtem Gminy S. a Starostą Z. w przedmiocie wskazania organu właściwego do wydania decyzji w sprawie podtapiania łąk w wyniku wykonanego stawu postanawia: oddalić wniosek.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 26 października 2017 r. Wójt Gminy S. zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość między nim a Starostą Z. w sprawie rozpoznania wniosku I. P., E. Z. oraz W.K. dotyczącego podtapiania łąk będących własnością wnioskodawców w wyniku wykonanego stawu na działce nr [...], obręb S.

W uzasadnieniu wniosku wskazano, że zawiadomieniem z 2 października 2017 r. Starosta Z. przekazał pismo wnioskodawców do rozpatrzenia przez Wójta Gminy S. zgodnie z właściwością, stwierdzając, że prowadził postępowania w przedmiotowej sprawie już kilkukrotnie. W zakresie tych postępowań badał m.in. zgodność budowy stawów z ustawą z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r., poz. 1121 - dalej Pr. wod.). Zdaniem Starosty, inwestor posiada wszystkie niezbędne pozwolenia i eksploatuje stawy zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym, które wydane zostało w dniu 28 czerwca 2008 r. D. i K. C. na wykonanie inwestycji: "Odbudowa stawów ziemnych w granicach działki nr [...], obręb S., gm. S., położonych przy potoku S. - 3 stawy o powierzchni łącznej lustra wody 2,3745 ha". W dniu 29 grudnia 2008 r. decyzją Starosty Z. został zatwierdzony projekt budowlany i udzielone zostało pozwolenie na roboty budowlane obejmujące odbudowę trzech stawów. W dniu 23 czerwca 2013 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego udzielił D. i K.C. pozwolenia na użytkowanie trzech stawów po ich odbudowie. W 2011 r. wpłynęło do Starosta Powiatowego w Z. pismo właścicieli nieruchomości położonych w sąsiedztwie stawów w sprawie domniemanego negatywnego oddziaływania przedmiotowych stawów na ich nieruchomości. Starosta przeprowadził kontrolę w związku z wykonywaniem pozwolenia wodnoprawnego, która nie wykazała jego naruszeń. Starosta, uznając, że nie jest właściwy do kontroli stawów w zakresie realizacji inwestycji zgodnie z decyzją o pozwoleniu na budowę, przekazał sprawę do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Z. Postanowieniem z dnia [...] września 2017 r. organ ten nałożył na inwestorów obowiązek dostarczenia oceny technicznej dotyczącej wykonania robót budowlanych polegających na podwyższeniu grobli stawu nr 3 na działce nr [...] wraz z określeniem, jaki ma to wpływ na poziom wód gruntowych. Starosta Z., nie znajdując podstaw do cofnięcia pozwolenia wodnoprawnego, w związku z ponowną interwencją mieszkańców, przekazał wniosek Wójtowi Gminy S. wskazując, że wójt jest organem, który posiada umocowanie ustawowe umożliwiające wydawanie rozstrzygnięć obligujących osoby fizyczne i prawne do wydania decyzji nakazującej właścicielowi gruntu, który zmienił stan wody na gruntach przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00