Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 11 kwietnia 2018 r., sygn. I OSK 239/18

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 11 kwietnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej: 1. skargi kasacyjnej D. K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 października 2017 r., sygn. akt IV SA/Wr 561/17 odrzucającego skargę D. K. na pisemną propozycję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia [...] maja 2017 r., nr [...] w przedmiocie określenia warunków zatrudnienia 2. wniosku Związku Zawodowego Celnicy PL z siedzibą w O. o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w charakterze uczestnika w w/w sprawie postanawia: 1. dopuścić Związek Zawodowy Celnicy PL z siedzibą w O. do udziału w postępowaniu w charakterze uczestnika, 2. oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu postanowieniem z dnia 9 października 2017 r., sygn. akt IV SA/Wr 561/17, odrzucił skargę D. K. na pisemną propozycję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia [...] maja 2017r., nr [...] w przedmiocie określenia warunków zatrudnienia.

Sąd uznał, że pisemna propozycja określająca nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby wydawana w trybie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), nie ma charakteru decyzji administracyjnej. Jest to bowiem pismo proponujące stronie skarżącej nowe warunki zatrudnienia i to od niej zależy, czy ją przyjmie w określonym terminie, czy też nie. Sąd podkreślił, że organ przedstawiający taką propozycję nie kształtuje jednostronnie praw i obowiązków podmiotu administracyjnego, niezależnie od jego woli.

W ocenie Sądu brak jest także podstaw do uznania, że zaskarżone pismo stanowi inny akt lub czynność z zakresu administracji publicznej, o którym mowa art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 - dalej "p.p.s.a."). Pisemna propozycja, o której mowa, nie rozstrzyga żadnej sprawy, ani nie kończy w inny sposób postępowania administracyjnego w danej sprawie. Sąd podkreślił, że dopiero ustalenie w konsekwencji jej przyjęcia nowych warunków pracy (umowa o pracę, mianowanie do służby stałej lub przygotowawczej) albo rozwiązanie tego stosunku na skutek odmowy przyjęcia propozycji uruchamia odrębne postępowanie, w którym wydawana jest decyzja, od której, po wyczerpaniu trybu administracyjnego, przysługuje skarga do sądu administracyjnego (art. 169 ust. 4 i ust. 7 ustawy o KAS).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00