Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 września 2018 r., sygn. I OSK 458/17

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) sędzia NSA Ewa Kręcichwost-Durchowska sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Protokolant starszy asystent sędziego Joanna Ukalska po rozpoznaniu w dniu 28 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Infrastruktury i Budownictwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 października 2016 r. sygn. akt IV SAB/Wa 171/16 w sprawie ze skargi M. P. na bezczynność Ministra Infrastruktury i Budownictwa w przedmiocie rozpatrzenia odwołania 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Inwestycji i Rozwoju na rzecz M. P. kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 października 2016 r., sygn. akt IV SAB/Wa 171/16, po rozpoznaniu skargi M. P. na bezczynność Ministra Infrastruktury i Budownictwa w przedmiocie rozpatrzenia odwołania - 1. umorzył postępowanie w zakresie zobowiązania Ministra Infrastruktury i Budownictwa do rozpatrzenia odwołania M. P. od decyzji Wojewody [...] z dnia [...] czerwca 2015 r., nr [...], 2. stwierdził, że organ w zakresie rozpatrzenia odwołania wskazanego w pkt 1 sentencji wyroku dopuścił się bezczynności, 3. stwierdził, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, 4. wymierza organowi grzywnę w wysokości 800 zł, 5. zasądził od organu na rzecz skarżącej kwotę 597 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przyjął następujące okoliczności faktyczne i prawne:

W skardze skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie M. P. zarzuciła bezczynność Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa w sprawie rozpatrzenia odwołania od decyzji Wojewody [...] z dnia [...].06.2015 r. w sprawie ustalenia odszkodowania z tytułu nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa prawa własności nieruchomości. Pełnomocnik skarżącej podał, że do Ministra Infrastruktury i Budownictwa organ I instancji przekazał odwołanie skarżącej w dniu 27.07.2015 r. Z powodu braku odpowiedzi na złożone odwołanie, a także braku informacji o przyczynie bezczynności organu II instancji, skarżąca pismem z dnia 07.01.2016 r. wezwała organ do usunięcia naruszeń prawa, przekazano je do Ministra Budownictwa i Infrastruktury - wg właściwości - w dniu 22.01.2016 r. (reorganizacja Ministerstwa Rozwoju i Infrastruktury). Pomimo upływu przeszło 60 dni, od dnia wystosowania wezwania, skarżony organ nie podjął żadnych czynności w celu załatwienia sprawy i wydania decyzji. Minister Budownictwa i Infrastruktury nie wydał decyzji w sprawie, jak również nie podjął żadnych czynności zmierzających do jej załatwienia. Jak podkreślono w skardze, sprawa dotyczy postępowania odwoławczego, a organ nie musiał podejmować żadnych czynności w celu zebrania dodatkowego materiału dowodowego. Strona skarżąca nie była informowana o stanie sprawy oraz o planowanym terminie jej zakończenia. Nie otrzymała również od organu żadnych wyjaśnień odnośnie przyczyny powstania zwłoki. Skarżąca w drodze telefonicznej próbowała uzyskać informacje odnośnie stanu sprawy, jednakże dwukrotnie została zbyta. Organ przy każdej rozmowie wskazywał inny (odległy) termin, w którym strona mogłaby uzyskać jakiekolwiek informacje o stanie sprawy i podjętych czynnościach. W skardze podniesiono też, że w czasie, gdy akta sprawy znajdowały się już przed organem odwoławczym zdezaktualizowały się operaty szacunkowe dotyczące spornej nieruchomości - zarówno operat szacunkowy dot. ustalenia wartości wywłaszczonej nieruchomości przedstawiony przez stronę, jak też sporządzony na zlecenie organu I instancji. Wywiódł zatem, że wskazana okoliczność świadczy dodatkowo o negatywnych konsekwencjach niezałatwienia sprawy w ustawowym terminie przez organ odwoławczy, które to konsekwencje spowodują konieczność opracowania nowych operatów i wpłyną na wydłużenie postępowania, które miałoby nastąpić po ewentualnym uchyleniu decyzji przez organ II instancji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00