Wyrok NSA z dnia 26 września 2018 r., sygn. I OSK 2144/16
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia del. WSA Teresa Zyglewska (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 26 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 maja 2016 r. sygn. akt III SA/Łd 159/16 w sprawie ze skargi K.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 5 maja 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę K.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu.
Powyższy wyrok Sąd wydał mając na względzie następujący stan faktyczny i ocenę prawną.
K.W. pismem z [...] lipca 2015 r. wystąpił do Prezydenta Miasta Ł. o wyrażenie zgody na lokalizację zjazdu publicznego z ul. B. (działka nr [...], obręb [...]) dla potrzeb obsługi komunikacyjnej nieruchomości przy ul. B. [...] (działki nr [...],[...], obręb [...]).
Prezydenta Miasta Ł. decyzją z [...] sierpnia 2015 r. znak: [...] odmówił zezwolenia na lokalizację zjazdu z ul. B. na teren nieruchomości przy ul. B. [...] mając na uwadze treść art. 29. ust. 4 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz.U. z 2015 r., poz. 460 ze zm.).
Organ I instancji wskazał, że ul. B. stanowi drogę krajową Nr [...] klasy G-główna, jej podstawową funkcją jest prowadzenie ruchu tranzytowego, a to wymaga jej ochrony przed tworzeniem nowych zjazdów. Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt. 4, 5 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 43 poz. 430, dalej również "rozporządzenie") - dla drogi klasy G-główna należy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas, jeżeli istnieje taka możliwość. W tym przypadku jest to możliwe od strony ul. W. (działki nr [...] i [...], obręb [...]), zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy z [...] grudnia 2008 r. Nr [...].