Wyrok NSA z dnia 27 września 2018 r., sygn. II OSK 14/18
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 września 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.C w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 października 2017 r. sygn. akt II SA/Gd 464/17 w sprawie ze skargi A.C w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości zaległości z tytułu opłaty produktowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 października 2017 r., sygn.. akt II SA/Gd 464/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę A.C w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia [...] maja 2017 r., nr [...], w przedmiocie ustalenia wysokości zaległości z tytułu opłaty produktowej.
Powyższe orzeczenie zapadło w następującym stanie faktycznym.
Decyzją z dnia [...] lipca 2015 r., nr [...], Marszałek Województwa Pomorskiego na podstawie art. 20 ust. 1, art. 37 ust. 1 i art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. z 2013 r., poz. 888 z późn. zm., dalej: "u.g.o."), art. 53 § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz art. 14 i art. 17 w zw. z art. 44 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm., dalej: "k.p.a.") ustalił dla A.C wysokość zaległości z tytułu opłaty produktowej za 2014 r. w kwocie 17.657 zł.
W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że skarżący jest przedsiębiorcą obowiązanym na mocy art. 17 ust. 1 u.g.o. do zapewnienia odzysku, w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Rozliczenie tego obowiązku następuje zgodnie z art. 34 ust. 1 u.g.o. na koniec roku kalendarzowego. Jak wynika z art. 24 ust. 2 u.g.o., wprowadzający produkty w opakowaniach, który nie wykonał powyższego obowiązku, zobowiązany jest wnieść opłatę produktową obliczoną oddzielnie w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu: (1) recyklingu, w tym recyklingu dla wszystkich opakowań razem; (2) odzysku. Ustawodawca wskazuje zarazem w art. 37 ust. 1 u.g.o., że w przypadku, gdy wprowadzający produkty w opakowaniach i organizacja odzysku opakowań, mimo ciążącego na nich obowiązku, nie wniesie opłaty produktowej albo wniesie opłatę niższą od należnej, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty produktowej. A.C. nie uiściła w ustawowo określonym terminie opłaty produktowej za 2014 r., wobec czego organ I instancji wszczął z urzędu postępowanie w sprawie określenia wysokości zaległości z tytułu wspomnianej należności za 2014 r. Po analizie sprawozdania OŚ-OP1 za 2014 r. Marszałek Województwa Pomorskiego uznał za prawidłowe podane w nim ilości (masy) opakowań i ustalił wysokość opłaty produktowej za 2014 r. na kwotę 21.106 zł. Na koncie opłaty produktowej zaksięgowano kwotę 3.449 zł. Różnica między tymi kwotami wynosi 17.657 zł i z dniem 17 marca 2015 r. stała się zaległością.