Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 października 2018 r., sygn. II OSK 2053/18

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska /spr./ Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Piotr Broda Protokolant starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 16 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2018 r. sygn. akt VII SA/Wa 1487/17 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] w R. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 17 stycznia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt VII SA/Wa 1487/17) po rozpoznaniu skargi Stowarzyszenia [...] z siedzibą w R. (zwanego dalej Stowarzyszeniem) uchylił zaskarżoną decyzją Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2014 r. oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.

Powyższy wyrok wydany został w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Decyzją z dnia [...] grudnia 2008 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w M. umorzył postępowanie w sprawie dotyczącej stacji bazowej telefonii komórkowej [...]P4, której anteny sektorowe oraz anteny radiolinii zostały zamontowane na dachu budynku restauracyjno - usługowego, zlokalizowanego na działce nr [...], stwierdzając, że na ich wykonanie nie było wymagane zgłoszenie wykonania robót budowlanych. Decyzją z dnia [...] marca 2009 r. Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy ww. decyzję.

W toku wszczętego z urzędu z inicjatywy skarżącego Stowarzyszenia postępowania nadzwyczajnego Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] sierpnia 2010 r. odmówił stwierdzenia nieważności ww. decyzji z dnia [...] marca 2009 r., a następnie utrzymał ją w mocy decyzją z dnia [...] września 2010 r. Wyrokiem z dnia [...] stycznia 2011 r. (sygn. akt VII SA/Wa 1946/10) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Stowarzyszenia na tę ostatnią, jednakże Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 27 września 2012 r. (sygn. akt II OSK 1013/11) uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania, przesądzając, że realizacja spornej inwestycji wymagała uzyskania pozwolenia na budowę. Nadto w sprawie pominięto zagadnienie dopuszczalnej skali promieniowania elektromagnetycznego, zaś stwierdzenie inwestora o braku obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko wymaga weryfikacji organu. Wreszcie budowa stacji telefonii komórkowej wymaga także wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Wyrokiem z dnia 15 stycznia 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt VII SA/Wa 2685/12) uchylił obie ww. decyzje z dnia [...] września 2010 r. i [...] sierpnia 2010 r. Skarga kasacyjna od tego ostatniego orzeczenia została oddalona przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 4 lutego 2014 r. sygn. akt II OSK 1793/13.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00