Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 28 sierpnia 2018 r., sygn. II OSK 2175/16

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła Sędzia del. WSA Jakub Zieliński (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Elżbieta Granatowska po rozpoznaniu w dniu 28 sierpnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] spółka z o.o. w I. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 marca 2016 r. sygn. akt II SA/Gl 1048/15 w sprawie ze skargi [...] spółka z o.o. w I. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 2 marca 2016 r. sygn. akt II SA/Gl 1048/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270 [aktualnie: Dz.U. z 2018 r., poz. 1302], z późn. zm. - dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę [...] spółka z o.o. z siedzibą w I. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] września 2015 r. znak [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie rozbiórki obiektu budowlanego.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie sprawy.

Spółka [...] sp. z o.o. w I. (dalej: [...] sp. z o.o.; inwestor; Spółka; skarżąca; skarżąca kasacyjnie) wystąpiła do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ż. (dalej: Inspektor Powiatowy; organ I instancji) z wnioskiem z dnia [...] czerwca 2015 r. o zalegalizowanie stacji górnej i stacji dolnej oraz wyciągu narciarskiego nr VIII położonego w K. na działkach nr [...] i nr [...].

Z kolei Stowarzyszenie [...] w B. (dalej również: Stowarzyszenie; organizacja społeczna) w piśmie z dnia 17 lipca 2015 r. wystąpiło do Inspektora Powiatowego z wnioskiem o wszczęcie, w trybie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, postępowania dotyczącego tego wyciągu, tj. wyciągu nr VIII w masywie [...]. Uzasadniając swój wniosek Stowarzyszenie podniosło, że decyzją nr [...] z dnia [...] listopada 2014 r. Starosta [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę stacji górnej i dolnej oraz wyciągu narciarskiego orczykowego w miejscowości K. na 120 dni na rzecz [...] sp. z o.o., jednak po skończonym sezonie nie przystąpiono do demontażu wyciągu, lecz inwestor występuje co roku do Starosty z wnioskiem o budowę tego obiektu na kolejne 120 dni, celem obejścia procedury oceny oddziaływania na środowisko. Stowarzyszenie podkreśliło, że postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji zostało zakończone, wobec wydania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w K. postanowienia odmawiającego uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia. Organizacja społeczna argumentowała, że skoro inwestor nie uzyska decyzji środowiskowej niezbędnej do zalegalizowania inwestycji, to nie może taki skutek nastąpić. Stowarzyszenie zwróciło uwagę na stosowaną w sprawie praktykę wydawania corocznie przez Inspektora Powiatowego zgody na użytkowanie wyciągu nr VIII, pomimo że obiekt ten nie spełnia przesłanek obiektu tymczasowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00