Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2018 r., sygn. I OSK 2940/17

Do ustawowych kompetencji organu nadzoru (kuratora) nie należy decydowanie o konkretnych środkach, takich jak przekształcenie szkół czy budowa nowych, które prowadzić miałyby do realizacji wskazanych w opinii celów. Wskazanie na podstawie art. 208 ust. 4 przepisów wprowadzających: „zmian, które należy uwzględnić w uchwale", nie może polegać na narzuceniu gminie przez kuratora oświaty obowiązku przekształcenia gimnazjum w szkołę podstawową. Tego rodzaju czynność należy bowiem do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 u.s.g., a ustawa nie przyznała w tym zakresie kuratorowi żadnych uprawnień. Zastrzeżenia kuratora co do proponowanego przez gminę sposobu wykonania przez nią zadań w zakresie realizacji obowiązku szkolnego nawet przy uwzględnieniu ich trafności mogą być wszak uwzględniane przez organ samorządu w różny sposób. Dobór środków zmierzających ku realizacji wskazanych w opinii celów należy niewątpliwie do gminy, która odpowiada za organizację procesu edukacyjnego, korzystając w tym zakresie z gwarantowanej jej konstytucyjnie samodzielności. Określenie w opinii kuratora oświaty zmian, które należy wprowadzić do uchwały przez wskazanie środków takich jak przekształcenie jednej szkoły w inną - po to, by ze względów celowościowych, tak jak to rozumie organ nadzoru, zagospodarować budynek likwidowanego gimnazjum, wkracza w sposób nieuprawniony w obszar samodzielności gminy i narusza art. 208 ust. 4 przepisów wprowadzających interpretowany w zgodzie z art. 171 ust. 1 Konstytucji RP. Kurator oświaty nie może zastępować organów samorządu w określaniu sposobów wykonywania zadań oświatowych, kierując się swoim zdaniem na temat efektywności lub celowości wykorzystania budynków należących do majątku gminnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędzia del. NSA Jacek Hyla (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w Ż. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 sierpnia 2017r., sygn. akt IV SA/Gl 313/17 w sprawie ze skargi Rady Miejskiej w Ż. na opinię Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia [...] lutego 2017 r., nr [...] w przedmiocie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz opinię Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia [...] lutego 2017 r., nr [...], 2. zasądza od Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach na rzecz Miasta i Gminy Ż. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00