Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. II OZ 691/18

Zawieszenie/podjęcie postępowania

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lutego 2018 r. o zawieszeniu postępowania sądowego w sprawie o sygn. akt IV SA/Wa 2017/17 ze skargi [...] sp. z o.o. w [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2017 r., znak: [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie. 5

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 15 lutego 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 125 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) - dalej: P.p.s.a., zawiesił postępowanie sądowe w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. w [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2017 r., znak: [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej. W uzasadnieniu postanowienia wskazał, że decyzją Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2017 r., nałożono na skarżącą karę pieniężną w wysokości 746 065 zł za naruszenie w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. warunków wprowadzania ścieków do środowiska. Jak wynika z tej decyzji podstawę nałożenia kary było naruszenie warunków określonych w pozwoleniu zintegrowanym udzielonym decyzją Starosty [...] z dnia [...] października 2007 r., znak[...]. Postanowieniem z [...] października 2012 r. Starosta [...] sprostował z urzędu oczywistą omyłkę pozwoleniu zintegrowanym w ten sposób, że na stronie 14 ww. decyzji w punkcie IV.3 Monitoring ścieków w podpunkcie 2 tiret 3 wyrazy "III.2.2." zastępuje się wyrazami "III.2.1." Zdaniem Starosty przedmiotowa omyłka polegała na tym, że w podpunkcie IV dotyczącym monitoringu ścieków błędnie wpisano podpunkt, który określa wskaźniki zanieczyszczeń ścieków przemysłowych, które należy badać. Podpunkt III.2.2 w przedmiotowej decyzji odnosi się do ścieków opadowych, a podpunkt III.2.1 ścieków przemysłowych. Badanie jakości ścieków powinno być w zakresie wskaźników zanieczyszczeń określonych w pkt III.2.1. Postanowienie to nie zostało przez Spółkę zaskarżone zażaleniem i stało się ostateczne. Następnie skarżąca wniosła o stwierdzenie nieważności tego postanowienia o sprostowaniu omyłki w pozwoleniu. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] postanowieniem z [...] sierpnia 2016 r. odmówiło stwierdzenia nieważności w całości postanowienia Starosty [...] z [...] października 2012 r., następnie [...] września 2016 r. utrzymało w mocy postanowienie własne wydane w I instancji. Na to postanowienie skarżąca wniosła skargę do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 10 lutego 2017 r., sygn. IV SA/Wa 3131/16 ją oddalił. Z kolei od tego wyroku wywiedziono skargę kasacyjną do NSA. W ocenie Sądu pierwszej instancji rozstrzygnięcie niniejszej sprawy zależy od prawomocnego rozstrzygnięcia sprawy dotyczącej stwierdzenia nieważności postanowienia Starosty [...] z [...] października 2012 r. w przedmiocie sprostowania oczywistej omyłki. Wysokość nałożonej w niniejszym postępowaniu kary administracyjnej jest skutkiem naruszenia wymogów pozwolenia zintegrowanego - ustalonego decyzją Starosty [...] z dnia [...] października 2007 r. Istotne dla rozstrzygnięcia sprawy pozostaje, czy postanowienie z [...] października 2012 r. prostujące z urzędu oczywistą omyłkę w pozwoleniu zintegrowanym w istocie nie zmieniało treści udzielonego pozwolenia. Okoliczność ta ma z kolei będzie miała wpływ na wysokość kary nałożonej na Skarżącego, a więc na wynik sprawy w niniejszym postępowaniu. W takich okolicznościach Sąd pierwszej instancji stwierdził, że rozstrzygnięcie niniejszej sprawy zależy od prawomocnego wyniku postępowania w sprawie o sygnaturze IV SA/Wa 3131/16.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00