Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2018 r., sygn. I GSK 1424/16
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Barbara Mleczko-Jabłońska Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Partycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A sp. z o.o. w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 sierpnia 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 1215/15 w sprawie ze skargi A sp. z o.o. w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A sp. z o.o. w T. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach 1000 (jeden tysiąc) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA) wyrokiem z 9 sierpnia 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 1215/15 oddalił skargę "S." Sp. z o.o. w T. (dalej: spółka) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. (dalej: Dyrektor IC) z (...) kwietnia 2015 r. nr (...)w przedmiocie podatku akcyzowego.
WSA orzekał w następującym stanie sprawy.
Spółka od 13 kwietnia 2004 r. do 8 października 2007 r. została poddana kontroli podatkowej w zakresie przestrzegania przepisów prawa podatkowego w podatku akcyzowym w okresie od 1 stycznia 2002 r. do 1 maja 2004 r. zakończonej protokołem z 21 lutego 2008 r. Kontrolę przeprowadził Urząd Celny w S..
W trakcie kontroli ustalono, że spółka w badanym okresie dokonywała obrotu paliwem żeglugowym. W czerwcu 2003 r. spółka kupiła od P. O. 323.800 l oleju napędowego do celów żeglugowych, dokonując następnie jego sprzedaży jednostkom pływającym korzystając ze zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie towaru. Na podstawie danych uzyskanych z Polskiego Rejestru Statków dotyczących pojemności zbiorników paliwowych jednostek rybackich (wskazanych w dokumentach handlowych jako odbiorcy oleju napędowego) kontrolujący zakwestionowali możliwość zrealizowania części dostaw. Niektóre z dostaw oleju napędowego w ilościach wykazanych na fakturach i kwitach bunkrowych faktycznie nie miały miejsca. Ustalono, że w czerwcu 2003 r. dostawa 44.594 l oleju napędowego nie była możliwa, gdyż jednostki pływające wskazane w dokumentach nie przebywały w portach.