Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. II GSK 4576/16

Telekomunikacja; Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia del. WSA Cezary Kosterna Protokolant Aneta Ołdakowska po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki z o.o. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 maja 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 364/16 w sprawie ze skarg A. Spółki z o.o. w B. na postanowienia Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie ograniczenia prawa wglądu do materiału dowodowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. Spółki z o.o. w B. na rzecz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 20 maja 2016 r., sygn. akt VI SA/Wa 364/16, oddalił skargi A. Sp. z o.o. z siedzibą w B. na postanowienia Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] grudnia 2015 r. nr: [...],[...],[...],[...],[...],[...] w przedmiocie ograniczenia prawa wglądu do materiału dowodowego.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił na wstępie stan faktyczny sprawy, z którego wynikało, że zaskarżonymi postanowieniami Prezes UKE na podstawie art. 207 ust. 1 w związku z art. 206 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 243 ze zm.) oraz art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013, poz. 267 ze zm., zwanej dalej: k.p.a.), ograniczył Spółkom: B. S.A. z siedzibą w [...], A. Sp. z o.o. z siedzibą w [...], C. S.A. z siedzibą w [...], D. Sp. z o.o. z siedzibą w [...], E. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] oraz F. w postępowaniach o dokonanie rezerwacji częstotliwości prawo wglądu do materiału dowodowego, obejmującego informacje zawarte w piśmie Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...], opatrzonym klauzulą "zastrzeżone". W uzasadnieniach postanowień wyjaśnił, że pismo to, jako niejawne, nie podlega udostępnieniu stronom z uwagi na treść art. 5 ust. 4 i art. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228 ze zm.) oraz art. 207 ust. 1 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Organ wskazał, że nie jest podmiotem uprawnionym do dokonywania oceny zasadności nadania tej klauzuli, jej zniesienia, czy też zmiany. W stosunku do tego rodzaju pisma organ ma obowiązek ochrony zawartych w nim informacji niejawnych, z uwagi na treść art. 207 ust. 1 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Informacje zawarte w tym piśmie stanowią tajemnicę prawnie chronioną, w rozumieniu art. 207 ust. 1 ustawy Prawo telekomunikacyjne, a to w konsekwencji zobowiązuje do wydania, w oparciu o ten przepis, postanowień w celu zapewnienia niezbędnej ochrony informacji niejawnych. Nadto organ stwierdził, że art. 74 § 1 k.p.a. nie dotyczy klauzuli "zastrzeżone", jaką zostało objęte pismo Szefa ABW, co oznacza, że przepis ten nie może być podstawą ograniczenia prawa wglądu do materiału dowodowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00