Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 maja 2018 r., sygn. I GSK 625/16

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) Protokolant asystent sędziego Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 23 października 2015 r. sygn. akt III SA/GL 645/15 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [...] na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: Sąd I instancji) wyrokiem z 23 października 2015 r. sygn. akt III SA/GL 645/15 oddalił skargę [...] (dalej: skarżąca lub spółka) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. (dalej: organ odwoławczy lub DIC) nr [...] z 4 lutego 2014 r. wydaną w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

DIC po rozpatrzeniu odwołania skarżącej decyzją z 4 lutego 2015 r. na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 poz. 749 ze zm., dalej: ordynacja podatkowa lub op) utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w R. (dalej: NUC) z 7 listopada 2014 r. określającą wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za grudzień 2013 r. w kwocie [...] zł w związku ze sprzedażą na terenie kraju przed dokonaniem pierwszej rejestracji samochodu [...] . Podstawę materialnoprawną rozstrzygnięć organów podatkowych obu instancji stanowiły w szczególności przepisy art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, ust. 4, art. 101 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. 2011 nr 108 poz. 626 ze zm., dalej: ustawa o podatku akcyzowym lub upa). Klasyfikacji samochodu dokonano na podstawie Nomenklatury Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm., dalej: rozporządzenie nr 2658/87). Organy podatkowe ustaliły, że przedmiotem pierwotnej transakcji w kraju był zakup przez skarżącą samochodu marki Renault Trafic, który nie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jako samochód ciężarowy. Przed dalszą sprzedażą pojazdu na rzecz odbiorcy krajowego, przed zarejestrowaniem, pojazd na zlecenie skarżącej został przystosowany do przewozu większej liczby pasażerów poprzez zamontowanie drugiego rzędu siedzeń oraz innych elementów poprawiających wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Zwiększyła się liczba miejsc siedzących z 3 na 6, każde z siedzeń posiadało pasy bezpieczeństwa i zagłówki, zmniejszyła się powierzchnia do przewozu towarów, zamontowano na stałe szyby pomiędzy słupkiem B a C w części pasażerskiej, wyposażono wnętrze w: dodatkowe oświetlenie, dywaniki, podsufitkę i okładziny ścianek bocznych dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń oraz przegrodę mocowaną na śrubach oddzielającą pasażerów od ładunku przewożonego w tylnej części. Pojazd w części towarowej nie posiadał elementów służących do mocowania czy zabezpieczenia ładunku. W opinii DIC po dokonaniu przebudowy pojazd utracił swą dominującą funkcję, którą był przewóz towarów na rzecz zasadniczego przeznaczenia do przewozu osób z dodatkową możliwością przewożenia towarów. Organ odwoławczy uznał, że przewaga ładowności części bagażowej nad osobową oraz długość podłogi w części towarowej nie mają znaczenia dla zakwalifikowania pojazdu jako osobowego, gdyż do przypisania do pozycji CN 8703 ma znaczenie zasadnicze przeznaczenie. W tej sytuacji zostały spełnione warunki do określenia skarżącej podatku akcyzowego na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 3 upa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00