Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2018 r., sygn. I GSK 296/18

Samorząd terytorialny; Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 5 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Lu 109/17 w sprawie ze skargi E. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 5 maja 2017r., sygn. akt I SA/Lu 109/17, oddalił skargę E. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] grudnia 2016r., nr [...], w przedmiocie zwrotu części dotacji.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Decyzją z dnia [...] września 2013 r. Prezydent Miasta L. (organ I instancji) zobowiązał E. C. (skarżąca) do zwrotu części dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem w kwocie 21.005,63 zł wraz z odsetkami w kwocie 4.568,00 zł. Rozstrzygnięcie to zostało utrzymane w mocy decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego (organ II instancji, SKO) z dnia [...] listopada 2013 r. Na skutek skargi strony zarzucającej niezgodność z prawem ww. decyzji, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił to rozstrzygnięcie wyrokiem z 27 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 76/14. Następnie NSA wyrokiem z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt II GSK 353/15 oddalił skargę kasacyjną wniesioną od wyroku WSA w Lublinie. W ocenie NSA treść art. 5 ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm., w skrócie: u.s.o.) zobowiązuje organ prowadzący do zapewnienia szkole lub placówce warunków działalności, a na cele wymienione w przepisie organy są zobowiązane zapewnić odpowiednie środki finansowe. W konsekwencji w wyrokach wykluczono możliwość sfinansowania z dotacji kosztów monitorowania sygnału alarmowego i podejmowania ewentualnych interwencji w lokalu przedszkola przez firmę [A.] (1.476 zł), badania mikrobiologicznego wody w 2012 r.( 292,10) oraz zakupu wiertarko-wkrętarki w 2011 r. (299 zł). W zakresie sfinansowania z dotacji wydatków w kwocie 18.400,82 zł na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy osób prowadzących przedszkole: D. G. i E. C., NSA podzielił stanowisko Sądu I instancji, że w decyzji SKO naruszono przepisy postępowania poprzez brak zajęcia stanowiska w kwestii możliwości sfinansowania z dotacji powyższych składek w świetle treści załącznika nr 18 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 186, poz.1444 ze zm.) oraz przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1442 ze zm., w skrócie: u.s.u.s.). NSA za prawidłowe uznał pokrycie z dotacji zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń trzech nauczycieli za grudzień 2011 r., które zostały odprowadzone [...] stycznia 2012 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00