Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 10 maja 2018 r., sygn. I GSK 514/16
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz (spr.) Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Jarosław Szulc Protokolant Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 29 października 2015 r. sygn. akt III SA/Po 225/15 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia (...) grudnia 2014 r. nr (...) w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M. M. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu kwotę 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 29 października 2015 r., sygn. akt III SA/Po 225/15 oddalił skargę M. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia (...) grudnia 2014 r., nr (...)w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Zaskarżoną decyzją z dnia (...) grudnia 2014 r., nr (...) Dyrektor Izby Celnej w P. (dalej: DIC) utrzymał w mocy decyzję Kierownika Urzędu Celnego w P. nr (...) z dnia (...) września 2014 r. określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu samochód marki BMW X5, nr (VIN): (...), rok produkcji 2009, pojemność silnika 2.993 cm3 w wysokości 24.862,00 zł wraz z odsetkami za zwłokę.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że do celów przyporządkowania pojazdu samochodowego do pozycji HS 8703 (kodu CN) koniecznym jest ustalenie jego zasadniczego przeznaczenia, tj. zasadniczo do przewozu osób, czy też do przewozu towarów, samo zaś ustalenie zasadniczego przeznaczenia pojazdu winno wynikać z jego ogólnego wygląd i ogółu cech, w tym cech projektowych, nadających mu zasadnicze przeznaczenie. DIC ustalając obiektywne przeznaczenie samochodu marki BMW X5, dokonał zestawienia ogólnego wyglądu i ogółu cech pojazdu nadanych na etapie procesu produkcyjnego, wobec ewentualnych zmian dokonanych w państwie członkowskim, skutkujących wyglądem i cechami samochodu w dniu jego nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz ustaleniami z dokumentów i przeprowadzonych na terytorium kraju czynności dowodowych. Zdaniem organu przedmiotowy pojazd był pięciomiejscowym samochodem osobowym, o czy świadczył jego wygląd oraz wyposażenie jak również fakt, że został wyprodukowany jako samochód osobowy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right