Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. II FSK 3078/16
Interpretacje podatkowe; Podatek dochodowy od osób prawnych
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grażyna Nasierowska (sprawozdawca), Sędziowie: NSA Sławomir Presnarowicz, WSA del. Małgorzata Bejgerowska, Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 29 czerwca 2016 r. sygn. akt I SA/Gd 559/16 w sprawie ze skargi P. [...] sp. z o.o. z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2016 r. nr ITPB3/4510-610/15-3/AW w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz P. [...] sp. z o.o. z siedzibą w S. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 29 czerwca 2016 r., o sygn. akt I SA/Gd 559/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uwzględnił skargę P. [...] Sp. z o.o. z siedzibą w S. (dalej jako: "spółka", "strona" lub "skarżąca") na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 26 stycznia 2016 r., w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.
Sąd pierwszej instancji przedstawił w wyroku następujący stan sprawy.
Wnioskiem z 23 listopada 2015 r. spółka wystąpiła o wydanie interpretacji indywidulanej w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej na terenie jednej specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie kilku zezwoleń. Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów powroźniczych, wyrobów sieciowych przydatnych w rybołówstwie, wyrobów z drutu, łańcuchów i sprężyn, sprzętu sportowego, naprawy i konserwacji sieci rybackich, transportu drogowego towarów, na terenie S. [...] (dalej jako: "SSSE" lub "strefa"), jak i poza tą strefą. Spółka posiada dwa zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSSE: zezwolenie nr 90 z dnia 2 maja 2013 r. i zezwolenie nr 127 z dnia 21 lipca 2015 r. Oba zezwolenia zostały wydane na takie same rodzaje działalności prowadzonej na terenie SSSE, przy czym wcześniejsze zezwolenie obejmuje także działalność w zakresie transportu drogowego towarów. Każde z zezwoleń określa odrębne warunki w zakresie: wysokości koniecznych do poniesienia na terenie strefy wydatków inwestycyjnych, terminu ich poniesienia, wysokości zatrudnienia na terenie strefy i terminów utrzymania tego zatrudnienia, a także terminu zakończenia inwestycji. Spółka stwierdziła, że istnieje możliwość, że w przyszłości uzyska kolejne zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie. Wskazała, że korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 w zw. z ust. 4-6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm. - w skrócie: "u.p.d.o.p."). W związku z opisanym powyżej stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym strona zadała organowi następujące pytanie: czy wnioskodawca może objąć zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej (czyli zezwolenia 90 z dnia 2 maja 2013 r.) a po jego wyczerpaniu limitu zwolnienia wynikającego z tego zezwolenia wnioskodawca będzie mógł wykorzystywać zwolnienie w granicach limitu wynikającego z drugiego z posiadanych zezwoleń, to jest zezwolenia nr 127 z dnia 21 lipca 2015 r., a po wyczerpaniu tego limitu wnioskodawca będzie mógł wykorzystywać zwolnienie w granicach limitu wynikającego z ewentualnego kolejnego zezwolenia, które zostałyby wnioskodawcy wydane w przeszłości, bez konieczności przypisywania dochodu uzyskanego z działalności na terenie Strefy do poszczególnych zezwoleń.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right