Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2018 r., sygn. II FSK 1643/16

Podatek od nieruchomości

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jerzy Płusa (sprawozdawca), Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędzia WSA del. Agnieszka Krawczyk, Protokolant Joanna Legieć, po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. sp. z o.o. Oddział w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Po 760/15 w sprawie ze skargi P. sp. z o.o. Oddział w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie z dnia 18 lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2009 oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Po 760/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę P. sp. z o.o. Oddział w P. (dalej jako "Spółka") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie (dalej jako "SKO") z dnia 18 lutego 2015 r. w przedmiocie określenia wysokości nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2009.

Przedstawiając w uzasadnieniu wyroku stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że decyzją z dnia 6 października 2014 r. Prezydent Miasta L. (dalej jako "Prezydent") określił Spółce wysokość nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007, 2008 i 2009 w kwotach odpowiednio 386 zł, 385 zł i 386 zł.

Prezydent wskazał, że pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za ww. lata. Wraz z wnioskiem przedłożyła korekty deklaracji podatkowych na podatek od nieruchomości za objęte wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty lata. W skorygowanych deklaracjach podatkowych wykazała niższą wartość budowli. Uznała bowiem, że zieleń oraz nasadzenia uprzednio wykazane do opodatkowania nie spełniają definicji obiektu budowlanego, stąd też nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Odnośnie do kontenerowych stacji redukcyjno-pomiarowych przyjęła, że kontener z fundamentem stanowią obiekty budowlane będące budowlami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Natomiast urządzenia stacji redukcyjno-pomiarowej i telemetria nie stanowią budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "u.p.o.l." i ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.). W ocenie Spółki, obiekty te powinny być traktowane jako urządzenia techniczne i nie powinny podlegać opodatkowaniu, dlatego wyłączyła z opodatkowania urządzenia techniczne, które nie spełniały definicji obiektu budowlanego. Zdaniem Spółki, punkty pomiarowe, punkty redukcyjno-pomiarowe urządzeń technicznych i pomiarowych również stanowią urządzenia techniczne niebędące budowlami ani urządzeniami budowlanymi, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00