Postanowienie NSA z dnia 26 października 2017 r., sygn. I OW 145/17
Pomoc społeczna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.), Sędzia NSA Jolanta Sikorska, Sędzia del. WSA Tomasz Grossmann, po rozpoznaniu w dniu 26 października 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta B. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta B. a Powiatem B. w przedmiocie wskazania organu właściwego do ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej postanawia: wskazać Powiat B. jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Pismem z 11 kwietnia 2017 r. Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w B., działający jako Prezydent Miasta B., wystąpił z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Dyrektorem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w B., reprezentującym Powiat B., w przedmiocie wskazania organu właściwego do ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka - S. P. - umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej w okresie od 14 listopada 2016 r. do 25 stycznia 2017 r. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w B. (dalej jako: MOPR w B.) pismem Nr [...] z [...] listopada 2016 r., zgodnie z art. 191 ust. 13a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z 9 czerwca 2011 r. (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 697, dalej jako: "ustawa"), poinformował Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w B. (dalej jako: PCPR w B.), o umieszczeniu małoletniego S. P., urodzonego 6 sierpnia 2016 r., w Pogotowiu Opiekuńczym w B., jako jednostkę powiatu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej. Do MOPR w B. wpłynęło z PCPR w B. pismo, znak [...], z [...] marca 2017 r. podtrzymujące stanowisko, że to nie Powiat B. jest właściwy do ponoszenia wydatków na utrzymanie małoletniego S. P. przebywającego w Pogotowiu Opiekuńczym w B. Zgodnie z art. 191 ust. 12 ustawy, wydatki na dziecko, o którym mowa w ust. 8 pkt. 1 ustawy, tj. m.in. dziecko przyjęte do placówki opiekuńczo-wychowawczej typu interwencyjnego na wniosek rodziców, dziecka lub osoby trzeciej - w wysokości proporcjonalnej do liczby dni pobytu dziecka w (...) placówce opiekuńczo-wychowawczej typu interwencyjnego, ponosi powiat, o którym mowa w ust. 1-4 w/w ustawy tj. powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej. Zgodnie z art. 191 ust. 1 pkt. 2 ustawy, powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi średnie miesięczne wydatki przeznaczone na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej (...). Zgodnie z art. 191 ust. 2 ustawy, jeżeli nie można ustalić powiatu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, właściwy do ponoszenia wydatków jest powiat miejsca jego ostatniego zameldowania na pobyt stały. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nie definiuje pojęcia "miejsce zamieszkania". W związku z powyższym należy uwzględnić regulację zawartą w art. 26 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 459), który stanowi, że miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej. Natomiast w myśl art. 27 k.c. miejscem zamieszkania osoby pozostającej pod opieką jest miejsce zamieszkania opiekuna.