Wyrok NSA z dnia 10 maja 2017 r., sygn. I OSK 2820/16
W doktrynie podkreśla się, że przy ustalaniu możliwości majątkowych zobowiązanego należy uwzględnić jego sytuację rodzinną. Dlatego, również w rozpatrywanym przypadku powinno się wziąć pod uwagę sytuację rodzinną osoby zobowiązanej do poniesienia opłaty, a nie indywidualny dochód tej osoby w oderwaniu od dochodu, którym rzeczywiście dysponuje tj. dochodu uzyskiwanego w ramach rodziny, w której funkcjonuje.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Rafał Wolnik po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 lipca 2016 roku, sygn. akt IV SA/Wr 42/16 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. G. z dnia [...] listopada 2015 roku nr [...] w przedmiocie ustalenia opłaty za pobyt w Domu Pomocy Społecznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. G. na rzecz M. K. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 28 lipca 2016 roku sygn. akt IV SA/Wr 42/16 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. G. z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłaty za pobyt w Domu Pomocy Społecznej uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w N., działający z upoważnienia Burmistrza N., decyzją z dnia [...] lipca 2015 roku nr [...] ustalił opłatę za pobyt A. J. w Domu Pomocy Społecznej [...] w Z. A. J. została obciążona opłatą w wysokości 70% otrzymywanego świadczenia rentowego (od kwietnia 2015 roku - 536,78 zł), zaś jej córka - M. K. opłatą w wysokości 2 312,50 zł od 1 sierpnia 2015 roku. Pozostałą częścią opłaty została obciążona Gmina N. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że M. K. prowadzi wraz z mężem B. K. dwuosobowe gospodarstwo domowe. Pobiera ona świadczenie rentowe w wysokości 839,78 zł netto. Natomiast jej mąż prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie informacji z Urzędu Skarbowego w B. ustalono, że dochód B. K. w roku 2014 wyniósł 74 774,82 zł (przychód po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz podatku), miesięcznie 6 321,23 zł. Dochód małżonków z najmu mieszkania wynosi 200,00 zł miesięcznie. Na tej podstawie organ I instancji ustalił, że łączny miesięczny dochód na osobę w rodzinie wynosi 3 680,50 zł, a więc wysokość opłaty M. K. za pobyt A. J. w domu pomocy społecznej wynosi 2 312,50 zł (3680,50 zł minus 1368,00 zł - 300 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie).