Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 maja 2017 r., sygn. II OSK 2440/15

Odpady

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski /spr./ Sędziowie: Sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski Protokolant: starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Z. sp. z o.o. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 czerwca 2015 r. sygn. akt IV SA/Wa 758/15 w sprawie ze skargi Z. sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 czerwca 2015 r., sygn. akt IV SA/Wa 758/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę Z. sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, zwanego dalej "GIOŚ", z dnia [...] grudnia 2014 r., nr [...], w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Decyzją z [...] grudnia 2011 r. [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, zwany dalej "WIOŚ", w W. wymierzył Z." sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 10000 zł za prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów o kodzie 02 03 80 - wytłoki owocowe z naruszeniem warunków decyzji Starosty P. z dnia [...] maja 2003 r. zezwalającej na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, zbierania, transportu odpadów.

Odwołanie od ww. decyzji wniosła ww. Spółka.

Zaskarżoną decyzją GIOŚ utrzymał w mocy ww. decyzję o wymierzeniu kary pieniężnej.

Organ odwoławczy wskazał, że podczas przeprowadzonych kontroli organ I instancji ustalił magazynowanie wytłoków owocowych na terenie zakładu ww. Spółki. Na taką zaś działalność skarżąca Spółka nie posiadała stosownego zezwolenia, a wręcz z decyzji Starosty P. z dnia [...] maja 2003 r. wynikało, że "wytłoki nie będą magazynowane". Obowiązkiem posiadacza odpadów jest gospodarowanie odpadami zgodnie z uzyskanymi decyzjami wydanymi przez organy ochrony środowiska. Podczas kontroli przeprowadzonej przez [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska ujawniono, że działalność Zakładu prowadzona była z naruszeniem ww. decyzji. W tych warunkach organ I instancji prawidłowo wymierzył ww. Spółce karę pieniężną w trybie art. 79b ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.). Ponieważ w trakcie postępowania odwoławczego weszła w życie nowa ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 21) GIOŚ wyjaśnił, że w związku z treścią normy intertemporalnej zawartej art. 246 tej ustawy, także na etapie postępowania odwoławczego miały zastosowanie przepisy o karach pieniężnych uchylonej ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00