Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 lipca 2017 r., sygn. I GSK 1348/16

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Zofia Przegalińska sędzia NSA Janusz Zajda sędzia del. WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 20 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 485/16 w sprawie ze skargi R. P. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Krakowie z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...]; nr [...]; nr [...]; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. P. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie 500 (pięćset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 20 maja 2016 r. sygn. akt I SA/Kr 485/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargi R. P. na cztery decyzje Dyrektora Izby Celnej w Krakowie z dnia [...] sierpnia 2013 r., określających wobec skarżącego zobowiązania podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych.

Sąd pierwszej instancji orzekał w sprawie w następującym stanie faktycznym:

Czteroma decyzjami z dnia [...] kwietnia 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu określił względem R. P. zobowiązania podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych tj., odrębnie w odniesieniu do nabycia Volvo XC 90 nr nadwozia [...], Honda CRV nr nadwozia [...] Audi Q7 nr nadwozia [...] Audi Q5 nr nadwozia [...]

W sprawach wskazano, że R. P. sprowadzając z Niemiec i rejestrując w Polsce opisane samochody, nie opłacił podatku akcyzowego, stojąc na stanowisku, że nabył te pojazdy jako samochody ciężarowe, klasyfikowane do pozycji CN 8704. Obowiązek zapłaty akcyzy wiąże się natomiast z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodów osobowych. Organ I instancji zakwestionował stanowisko podatnika, co do braku obowiązku zapłaty akcyzy, wskazując, że ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że pomimo dokonanych w pojazdach "przeróbek" (polegających np. na wymontowaniu foteli dla pasażerów, wstawienie przegrody oddzielającej część pasażerską od towarowej), czy wpisów widniejących w dokumentach rejestracyjnych, ww. samochody, należy klasyfikować do pozycji CN 8703. Kluczowe znaczenie dla ww. wniosków miały według organu zgromadzone dowody, które jednoznacznie wskazywały, że pojazdy te były zasadniczo przeznaczone do przewozu osób. Dowodami tymi były: wygląd i elementy objętych postępowaniem samochodów, stwierdzone i ocenione podczas oględzin pojazdów oraz badania technicznego (załącznik do badania technicznego - opis zmian dokonanych w pojeździe), jak również informacje przedstawicieli producentów samochodów (samochody zbudowano jako samochody osobowe). Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu zaznaczył, że o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu decyduje jego producent. W tym zakresie organ I instancji przypomniał, iż w odpowiedzi na pismo organu, firma V. Sp. z o.o. poinformowała pismem z dnia 22 stycznia 2013 r., że pierwszy z wymienionych wyżej samochodów został wyprodukowany w roku 2008 roku jako samochód osobowy (typ AF) był wyposażony w 7 miejsc siedzących, posiadał 4 drzwi + drzwi z tyłu nadwozia, zamontowane okna w bocznych panelach. Brak przegrody. Z kolei pismem z dnia 5 lutego 2013 r. firma H. Sp. z o.o. poinformowała, że samochód Honda CRV został wyprodukowany jako samochód osobowy 5- miejscowy. Miał wygląd jak każdy samochód osobowy, szyby na całym obwodzie nadwozia. Odnośnie samochodu marki Audi Q7, firma V. Sp. z o.o. poinformowała w piśmie z dnia 26 lipca 2012 r., że ww. samochód został wyprodukowany jak samochód osobowy, z rodzajem nadwozia - kombi, jako 7 miejscowy, bez przegrody stałej, przeszklony na całej długości, z drzwiami 2 lewych + 2 prawych + klapa tylna. Jeśli zaś chodzi o samochód marki Audi Q5, firma V. Sp. z o.o. poinformowała pismem z dnia 26 lipca 2012 r., że ww. samochód został wyprodukowany jako osobowy, z rodzajem nadwozia, kombi, jako 5 miejscowy, bez przegrody stałej, przeszklony na całej długości, z drzwiami 2 lewych + 2 prawych + klapa bagażnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00