Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 9 marca 2016 r., sygn. I GSK 807/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło - Chlabicz Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 9 marca 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 stycznia 2013 r. sygn. akt III SA/Gl 1859/12 w sprawie ze skargi S. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 19 [...] 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. P. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 900 (słownie: dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 29 stycznia 2013 r. oddalił skargę S. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 19 [...] 2012 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
Z uzasadnienia wyroku Sądu I instancji wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia przyjął on następujące ustalenia.
Decyzją z dnia 31 [...] 2012 r., Naczelnik Urzędu Celnego w K. określił S. P. wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Mitsubishi L200 o numerze nadwozia [...], rok produkcji [...], pojemność silnika [...] cm³ w kwocie [...] zł.
W wyniku postępowania podatkowego organ stwierdził, że strona dokonała czynności podlegającej opodatkowaniu poprzez wewnątrzwspólnotowe nabycie powyższego samochodu osobowego, jednakże nie złożyła deklaracji AKC-U i nie zapłaciła należnego podatku akcyzowego.
Dyrektor Izby Celnej w K. po rozpatrzeniu odwołania, decyzją z dnia 19 [...] 2012 r., utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji.
Organ odwoławczy wyjaśnił, że przedmiotowy pojazd w dniu nabycia wewnątrzwspólnotowego przeznaczony był (i jest obecnie) zasadniczo do przewozu osób. Przytaczając treść not wyjaśniających zawartych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r., w sprawie wyjaśnień do Taryfy celnej, zarówno do noty 8704 jak i 8703, wskazał cechy przesądzające o klasyfikacji przedmiotowego samochodu do pozycji 8703. Przede wszystkim niniejszy pojazd posiada 5 stałych siedzeń, do których zamontowane są pasy bezpieczeństwa oraz 4 drzwi otwierane wahadłowo, które umożliwiają wszystkim podróżującym łatwe zajęcie miejsca (zarówno w I jak i w II rzędzie siedzeń). W samochodzie tym brak jest stałego panela lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich siedzeń pasażerów, a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów. Wyposażenie całego wnętrza przestrzeni przewidzianej dla podróżnych kojarzone jest z wyposażeniem aut osobowych. Siedzenia przednie oraz tylna kanapa obite są tapicerką z tego samego materiału. Szyby w drzwiach bocznych są otwierane elektrycznie. Pojazd posiada klimatyzację oraz felgi aluminiowe. Ponadto boki wnętrza pojazdu wykonane są z odpowiednio ukształtowanych elementów plastikowych, natomiast na suficie i drzwiach bocznych występują obicia tapicerskie. Z kolei część towarową pojazdu tworzy skrzynia do transportu towarów. Przedmiotowy samochód nie spełnia natomiast warunków określonych w notach wyjaśniających do pozycji 8704, gdyż jego część ładunkowa wynosi 141 cm a więc jest krótsza niż 50 % długości rozstawu osi pojazdu (300 cm - 141 cm = 159 cm).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right