Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2017 r., sygn. II GSK 2592/15

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.) Protokolant asystent sędziego Magdalena Chewińska po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [A.] S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 3038/14 w sprawie ze skargi [A.] S.A. w W. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] lipca 2014 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w opłatach za prawo do dysponowania częstotliwością 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [A.] S.A. w W. na rzecz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 maja 2015r. sygn. akt VI SA/Wa 3038/14 oddalił skargę [A.] Sp. z o.o. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] lipca 2014r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w opłacie za prawo do dysponowania częstotliwościami na 2013r.

II.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, uzasadniając decyzję z dnia [...] lipca 2014r., stwierdził, że decyzjami rezerwacyjnymi z dnia [...] czerwca 2013r. nr [...] i [...] dokonał na rzecz [A.] Sp. z o.o. rezerwacji częstotliwości na obszarze całego kraju obejmującej blok częstotliwości 2x5 MHz z zakresu 1744,9-1749,9 MHz oraz 1839,9-1844,9 MHz oraz blok częstotliwości o szerokości 2x5 MHz z zakresu 1749,9-1754,9 MHz oraz 1844,9-1849,9 MHz ("w służbie ruchomej lub stałej", tj. radiokomunikacji ruchomej lądowej lub radiokomunikacji stałej lądowej). W związku z tymi decyzjami spółka wpłacała na rachunek Urzędu Komunikacji Elektronicznej wyliczone przez siebie kwoty opłaty za prawo dysponowania częstotliwością. Kwoty te w wyniku wykonania wezwania organu uzupełniła o kwotę 1.933.220,72 zł i 47.772,80 zł, obejmującą opłaty za II kwartał 2013r., za III kwartał 2013r., za IV kwartał 2013r. oraz kwotę 8,80 złotych z tytułu kosztów upomnienia. Następnie spółka wniosła o stwierdzenie nadpłaty "w opłacie rocznej za prawo do dysponowania częstotliwością za rok 2013, w łącznej wysokości 1.674.327,72 złotych". Uznając ten wniosek za nieuzasadniony Prezes UKE podniósł, że w decyzjach rezerwacyjnych nie został sprecyzowany standard świadczenia usług telekomunikacyjnych, co oznacza, że zarezerwowane na rzecz skarżącej częstotliwości są neutralne technologicznie, czyli mogą być wykorzystywane w różnych standardach np. GSM, LTE, UMTS. Wobec tego, że przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2005r. w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością (Dz. U. z 2005r. nr 24, poz. 196 ze zm.), zwanego rozporządzeniem z 2005r., określając wysokość opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami, odnosiły się do wykorzystywanego standardu świadczenia usług telekomunikacyjnych, jednak nie przewidywały stawek opłat dla częstotliwości neutralnych technologicznie - roczne opłaty za 2013r. za sporne prawo należy obliczyć na podstawie załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, ust. 5, tablicy 3, poz. 2, tj. dla cyfrowej sieci ruchomej pracującej w standardzie GSM 900 i GSM 1800. Zgodnie bowiem z § 3 tego rozporządzenia podmiot, który dysponuje częstotliwością dla różnego rodzaju łączności, dla których są przewidziane zróżnicowane opłaty, uiszcza opłatę w wysokości najwyższej określonej dla danego rodzaju łączności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00