Wyrok NSA z dnia 11 maja 2017 r., sygn. I GSK 1187/15
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska (spr.) Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Monika Krzyżaniak Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 marca 2015 r. sygn. akt V SA/Wa 1507/14 w sprawie ze skargi G. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 marca 2015 r., sygn. akt V SA/Wa 1507/14, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 ze zm., dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę G. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] kwietnia 2014 r. w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym.
W uzasadnieniu Sąd podał, że G. P. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą "[...]", w dniu 28 listopada 2010 r., zakupił w Niemczech samochód marki Mercedes-Benz, nr nadwozia (VIN): [...] o pojemności silnika 2.987 cm3, rok produkcji 2006, za kwotę 24.000,00 euro. Pojazd ten w dniu 24 lutego 2006 r. został po raz pierwszy dopuszczony do ruchu drogowego (zarejestrowany) w państwie członkowskim, jako samochód osobowy, kategorii homologacyjnej M1 (osobowy) zgodnie z europejską homologacją typu nr e1*2001/116*0341*.
W dniu 7 grudnia 2010 r. dokonano przerejestrowania pojazdu z tytułu zmiany klasyfikacji pojazdu w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym, przy czym jego numer europejskiej homologacji nie został zmieniony. Zgodnie z niemieckim świadectwem dopuszczenia Teil I (dowód rejestracyjny) i Teil II (karta pojazdu), pojazd dla potrzeb przepisów o ruchu drogowym został oznaczony jako "samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią" przez rozbudowę tylnej ławki, ze ścianką grodziową za siedzeniem kierowcy i pasażera, mocowaniem pasów i siedzeń zbędnych, co wynika z adnotacji w niemieckim dowodzie rejestracyjnym Teil I (pole 22). Pojazd posiadał 2 miejsca siedzące, włączając kierowcę.