Wyrok NSA z dnia 25 maja 2017 r., sygn. II GSK 2345/15
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) sędzia NSA Andrzej Skoczylas sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak Protokolant Sylwia Nerkowska po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Gl 1369/14 w sprawie ze skargi I. S. na decyzję Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od I. S. na rzecz Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 2 marca 2015 r. o sygn. akt III SA/Gl 1369/14 oddalił skargę I. S. na decyzję Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach (dalej: DŚOW NFZ) z dnia [...] sierpnia 2014 r. w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
W dniu 13 marca 2014 r. DŚOW NFZ ogłosił konkurs ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju lecznictwo uzdrowiskowe, w rodzaju rehabilitacja lecznicza, w zakresie: rehabilitacja dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego, na obszarze zabezpieczenia grupy powiatów subregionu centralnego bez powiatu zawierciańskiego. W postępowaniu konkursowym złożono 26 ofert. Komisja konkursowa odrzuciła ofertę skarżącej.
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2014 r. DŚOW NFZ, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.; dalej: k.p.a.) oraz art. 154 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.; dalej: u.ś.o.z.), utrzymał w mocy własną decyzję z dnia [...] czerwca 2014 r. oddalającą odwołanie I. S. od rozstrzygnięcia powyższego konkursu ofert. Stwierdził, że ofertę strony odrzucono na podstawie art. 149 ust. 1 pkt 7 u.ś.o.z. zasadnie, bo na dzień jej złożenia (będący równocześnie ostatnim dniem składania ofert w konkursie) strona nie posiadała w swojej strukturze zarejestrowanej komórki organizacyjnej o kodzie resortowym cz. VII 060 oraz cz. VIII - 2301 właściwej dla realizacji świadczeń w tym postępowaniu. Organ wskazał, że komórka organizacyjna powinna być zarejestrowana najpóźniej w dniu złożenia oferty; zarejestrowanie jej w terminie późniejszym oznacza, że w dniu złożenia oferty oferent nie spełniał warunków realizacji umowy określonych w przepisach regulujących postępowanie. Decydujące znaczenie ma wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Zgodnie z przepisem § 6 ust. 3 Zarządzenia Nr 80/2013/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju rehabilitacja lecznicza (Dz. Urz. NFZ z 2013 r. poz. 80 ze zm.), podmioty wykonujące działalność leczniczą obowiązane są posiadać kody charakteryzujące specjalność komórki organizacyjnej przedsiębiorstwa, wskazane w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą, określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217) na dzień złożenia oferty. Organ nie zgodził się ze stroną, że posiadanie komórki organizacyjnej o kodzie 2301 powinno nastąpić najpóźniej do dnia zawarcia umowy; przyjęcie takiego stanowiska prowadziłoby do wybierania ofert, które w momencie rozstrzygnięcia postępowania konkursowego nie spełniałyby wymagań bezwzględnych określonych w przepisach prawa.