Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 marca 2017 r., sygn. I GSK 1596/15

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Paweł Ludwiniak po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 22 kwietnia 2015 r. sygn. akt I SA/Sz 1492/14 w sprawie ze skargi S. Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 22 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 1492/14 oddalił skargę S.Z. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie (dalej: Dyrektor IC) z [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.

Dyrektor IC decyzją z [...] października 2014 r. uchylił decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie (dalej: Naczelnik UC) z [...] marca 2014 r., określającą skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 721 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Mercedes-Benz Vaneo i określił skarżącemu zobowiązanie z ww. tytułu w wysokości 710 zł.

Z uzasadnienia decyzji Dyrektora IC wynika, że skarżący sporny samochód w Danii, a następnie przemieścił go do Polski i 20 lipca 2009 r. sprzedał I. P. Nabywca pojazdu 23 lipca 2009 r. złożył wniosek o rejestrację samochodu jako ciężarowego załączając do wniosku m.in.: zaświadczenie o badaniu technicznym pojazdu, w którym pojazd określony został jako ciężarowy, van, posiadający 2 miejsca siedzące; duński dowód rejestracyjny pojazdu, w którym pojazd zakwalifikowano jako "lekki samochód ciężarowy". Samochód został czasowo zarejestrowany na terytorium kraju. Następnie nabywca 27 lipca 2009 r. złożył wniosek dotyczący zmian konstrukcyjnych spornego pojazdu z ciężarowego na osobowy załączając do wniosku następujące: zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z 27 lipca 2009 r., w którym samochód został określony jako osobowy; w opisie zmian dokonanych w pojeździe diagnosta zaznaczył, że zmiana rodzaju pojazdu nastąpiła poprzez zdemontowanie kraty oddzielającej przestrzeń pasażerską od przestrzeni bagażowej, zamontowanie oryginalnej homologowanej tylnej kanapy z zagłówkami i pasami bezpieczeństwa na 3 osoby, natomiast w pkt III podpunkt 3 - rodzaj pojazdu - diagnosta wskazał jako osobowy, podpunkt 4 podrodzaj - van; fakturę VAT Marża z [...] lipca 2009 r. wystawioną przez skarżącego na rzecz I. P. a z tytułu przebudowy pojazdu z ciężarowego na osobowy na kwotę 183 zł; fakturę VAT z [...] lipca 2009 r. wystawioną przez A Sp. z o.o. na rzecz I.P. dotyczącą usługi modernizacji ww. pojazdu polegającej na dokonaniu zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym na kwotę 82 zł. Naczelnik UC uzyskał od Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. z której wynikało, że pojazd został fabrycznie wyprodukowany jako pojazd zamówiony z rynku duńskiego, z rozstawem osi 2900 mm, w całości przeszklonym nadwoziem, w miejscami siedzącymi i pasami bezpieczeństwa (kierowca + pasażer), przystosowanym do montażu dodatkowych foteli w tylnej części pojazdu, bez fabrycznej przegrody oddzielającej przestrzeń pasażerską od ładunkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00