Wyrok NSA z dnia 3 marca 2017 r., sygn. II GSK 2164/15
Gry losowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "[A.]" Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 12 maja 2015 r. sygn. akt II SA/Ol 231/15 w sprawie ze skargi "[A.]" Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia rejestracji automatu do gier o niskich wygranych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od "[A.]" Spółki z o.o. w W. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 12 maja 2015 r. o sygn. akt II SA/Ol 231/15 oddalił skargę "[A.]" Spółki z o.o. w W. (dalej: Spółka) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie (dalej: Dyrektor) z dnia [...] stycznia 2015 r. cofającą rejestrację automatu do gier o niskich wygranych.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
Decyzją z dnia [...] stycznia 2015 r. Dyrektor, działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.; dalej: o.p.), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Olsztynie (dalej: Naczelnik) z dnia [...] lutego 2012 r. cofającą Spółce, na podstawie art. 23a ust. 7 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.; dalej: u.g.h.), rejestrację automatu [...], poświadczenie rejestracji z 13.02.2009 r., przed jej wygaśnięciem. Dyrektor wskazał, że w oparciu o eksperyment przeprowadzony przez funkcjonariuszy celnych i opinię biegłego sądowego Naczelnik ustalił, iż powyższy automat do gier nie spełniał warunków określonych w ustawie, co skutkowało cofnięciem jego rejestracji. Dyrektor zawiesił postępowanie odwoławcze i zlecił Naczelnikowi uzupełnienie materiału dowodowego sprawy o dowód z badania sprawdzającego automat, przeprowadzanego przed upoważnioną jednostkę badającą. Badanie sprawdzające przeprowadziła upoważniona przez Ministra Finansów jednostka badająca - Wydział Laboratorium Celne Izby Celnej w Białymstoku. W opinii z dnia 8 grudnia 2014 r. stwierdzono "wynik negatywny" badania, ponieważ automat nie spełniał warunków określonych w art. 129 ust. 3 u.g.h. w zakresie limitów ograniczających wartość jednorazowej wygranej i wartość maksymalnej stawki za udział w jednej grze. Dyrektor podjął postępowanie i uznał, że wynik badania stanowi kwalifikowany dowód dający autonomiczną i wystarczającą podstawę do cofnięcia rejestracji automatu.