Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2016 r., sygn. II OSK 2014/14
Podstawą przyjęcia, że chodzi o poważne wątpliwości może być również przypadek, gdy wątpliwości składu orzekającego Naczelnego Sądu Administracyjnego związane są z kwestią odstąpienia od ustalonego w orzecznictwie sądów administracyjnych poglądu. W takim wypadku skład zwykły Naczelnego Sądu Administracyjnego, przedstawiając do wyjaśnienia zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości musi podważyć dotychczasową wykładnię sądową i wykazać na czym dana wątpliwość polega.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska - Rzepecka Protokolant starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 326/14 w sprawie ze skargi A. R. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 24 kwietnia 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 326/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Warszawie oddalił skargę A.R. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak ustalił to WSA w Warszawie w uzasadnieniu swego wyroku, w dniach 8, 13 i 18 sierpnia 2008 r. została przeprowadzona kontrola przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Rzeszowie w [...] w miejscowości [...]. Z zarządzenia pokontrolnego z dnia 28 sierpnia 2008 r. wynika, że skarżący dokonał demontażu dwóch pojazdów sprowadzonych do Polski z USA, celem wykorzystania odzyskanych części do naprawy innych sprowadzonych pojazdów. W czasie demontażu pojazdów skarżący nie posiadał decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej dla stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów. Kontrola została przeprowadzona w związku z pismem Urzędu Celnego w Rzeszowie, w sprawie podejrzenia dokonania nielegalnego międzynarodowego przemieszczenia odpadów w postaci nie nadających się do użytkowania pojazdów oraz ich nielegalnego demontażu. Pismo Urzędu Celnego w Rzeszowie dotyczyło nielegalnego międzynarodowego przemieszczenia odpadów w postaci pojazdów - uszkodzonego Dodge Caliber rok 2007 o numerze identyfikacyjnym pojazdu [...], posiadającego dokument "[...]" oraz uszkodzonego powypadkowo Chrysler Pacifica rok 2005 o numerze identyfikacyjnym nadwozia [...], posiadającego dokument "[...]". A.R. przyznał, że ww. pojazdy zostały sprowadzone do kraju w celu demontażu na części, które posłużyły do naprawy dwóch innych uszkodzonych pojazdów tej samej marki, znajdujących się w posiadaniu właściciela firmy.