Wyrok NSA z dnia 20 lipca 2016 r., sygn. II OSK 2786/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędzia del. NSA Jerzy Solarski Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 20 lipca 2016r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 czerwca 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 2890/13 w sprawie ze skargi J. P. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz uchyla zaskarżoną decyzję, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego oraz zasądza od Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na rzecz J. P. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania przed Sądem I instancji.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 czerwca 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 2890/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Warszawie orzekając w sprawie ze skargi J. P. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji, w pkt I. uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję GDOŚ z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...], w pkt II. stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku, w pkt III. zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak ujawniono to w uzasadnieniu powyższego wyroku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie decyzją z dnia [...] grudnia 2010 r., [...], działając na podstawie art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493 ze zm., zwanej dalej "Uzsś") zobowiązał firmę [...] do zwrotu poniesionych przez budżet państwa kosztów przeprowadzenia działań naprawczych podjętych w związku z zanieczyszczeniem gruntu substancjami ropopochodnymi, zaistniałym wobec kolizji drogowej mającej miejsce w dniu 24 sierpnia 2007 r. na drodze krajowej k-60 w miejscowości Żukowo-Wawrzonki, gmina Raciąż, powiat płoński. W wyniku ww. kolizji doszło do wycieku 2000 litrów oleju opałowego transportowanego samochodem marki DAF przez pracownika J. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...], ul. [...] (dalej: "skarżący"). Sprawcą opisanego wyżej zdarzenia drogowego był obywatel Litwy − C. L., poruszający się samochodem ciężarowym marki DAF o nr rej. [...] z lawetą o nr rej. [...], należącej do firmy litewskiej [...]. Działając w oparciu o art. 17b ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r., Nr 185, poz. 1243 ze zm.) Starosta Płoński zlecił specjalistycznej firmie usunięcie zanieczyszczonej gleby; wysokość kosztów wszystkich podjętych działań określono na łączną kwotę 119 676.49 zł. Pismem z dnia 10 października 2007 r. Starosta Płoński zwrócił się do Wojewody Mazowieckiego o przejęcie długu w oparciu o art. 519 Kodeksu cywilnego i realizację faktury, zaś Wojewoda Mazowiecki pismem z dnia 30 czerwca 2008 r. wezwał podmiot korzystający ze środowiska - tj. J. P. − do zwrotu poniesionych kosztów przeprowadzenia działań naprawczych zgodnie z art. 23 ust. 1 Uzsś. Następnie na podstawie art. 161 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późń. zm.; tj. Dz. U. z 2013, poz. 1235) akta sprawy zostały przekazane przez Wojewodę Mazowieckiego do RDOŚ w Warszawie, który uznał, że zobowiązanym do poniesienia kosztów związanych z usuwaniem skutków opisanego zdarzenia drogowego była firma litewska [...], świadcząca usługi transportowe, do której należał samochód sprawcy wypadku. W tych okolicznościach zapadła decyzja z dnia [...] grudnia 2010 r., [...] zobowiązująca firmę [...] do poniesienia kosztów usunięcia wylanego w trakcie zdarzenia drogowego oleju opałowego.