Wyrok NSA z dnia 27 września 2016 r., sygn. II OSK 3167/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary Sędziowie Sędzia NSA Teresa Kobylecka (spr.) Sędzia del. WSA Tamara Dziełakowska Protokolant asystent sędziego Joanna Zięba-Gula po rozpoznaniu w dniu 27 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej I. T. i M. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 2 lipca 2014 r. sygn. akt III SA/Gd 241/14 w sprawie ze skargi I. T. i M. T. na decyzję Wojewody P. z dnia 24 stycznia 2014 r. nr ... w przedmiocie zameldowania na pobyt stały oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 2 lipca 2014r., sygn. akt III SA/Gd 241/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę I. T. i M. T. na decyzję Wojewody P. z dnia 24 stycznia 2014r., nr ..., którą utrzymano w mocy decyzję Prezydenta Miasta G. z dnia 5 listopada 2013r. odmawiającą skarżącym zameldowania na pobyt stały przy Al. G. ... w G.
Podstawę prawną wydania zaskarżonej decyzji stanowiły przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2006r., nr 139, poz. 993 ze zm.), zw. dalej ustawą.
Postępowanie w niniejszej sprawie zostało zainicjowane zgłoszeniem w dniu 25 lipca 2013r. przez P. T. ‒ pełnomocnika I. i M. T. zameldowania pobytu stałego pod adresem G., Al. G. ..., do którego załączono kopię odpisu księgi wieczystej nr ...
Ponieważ zgłoszenie to wzbudziło wątpliwości organu, gdyż nie zawierało określenia lokalu mieszkalnego, w którym wnioskodawcy wraz z dziećmi mieliby zostać zameldowani organ wszczął w dniu 29 sierpnia 2013r., na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy postępowanie administracyjne.
Stosownie do art. 9b ust. 1 ustawy, zameldowanie na pobyt stały lub czasowy następuję "pod oznaczonym adresem", zgodnie zaś z art. 9b ust. 2 pkt 1 ustawy "adres" określa się przez podanie w gminach, które uzyskały status miasta - nazwy miasta (dzielnicy), ulicy, numeru domu i lokalu, nazwy województwa i kodu pocztowego. Zdaniem Sądu I instancji, wobec treści tych przepisów oznaczenie adresu wymagało wskazania nie tylko numeru domu, ale i numeru lokalu. Jak wynika z akt sprawy, mimo zobowiązania przez organ do podania numeru lokalu, w którym miało nastąpić zameldowanie, pełnomocnik wnioskodawców odmówił wskazania lokalu mieszkalnego, podnosząc że w przedmiotowym budynku nie ma wydzielonych lokali.