Wyrok NSA z dnia 2 września 2016 r., sygn. I OSK 1352/15
Jeżeli funkcjonariusz ABW przed wydaniem orzeczenia komisji lekarskiej o trwałej niezdolności do służby zaprzestał pełnienia służby z powodu choroby, okres ochronny, o którym mowa w art. 63 ust. 1 ustawy o ABW rozpoczyna się od dnia zaprzestania służby z tego powodu, natomiast w przypadku, gdy funkcjonariusz nie zaprzestał służby przed wydaniem wspomnianego orzeczenia, okres ochronny zaczyna biec od dnia, w którym funkcjonariusz zaprzestał służby z powodu choroby stwierdzonej w orzeczeniu o trwałej niezdolności do służby.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.), Sędzia NSA Marek Stojanowski, Sędzia del. WSA Marian Wolanin, Protokolant starszy asystent sędziego Joanna Ukalska, po rozpoznaniu w dniu 2 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 stycznia 2015 r. sygn. akt II SA/Wa 145/15 w sprawie ze skargi A. S. na rozkaz personalny Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. S. na rzecz Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 stycznia 2015 r. sygn. akt II SA/Wa 145/14 oddalił skargę A. S. na rozkaz personalny Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Orzeczeniem z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] Regionalna Komisja Lekarska nr [...] ABW uznała A. S. za trwale niezdolnego do służby w ABW. Orzeczenie to zostało utrzymane orzeczeniem Centralnej Komisji Lekarskiej ABW z dnia [...] lipca 2013 r.
Rozkazem personalnym z dnia [...] września 2013 r. nr [...], wydanym na podstawie art. 50 ust. 1, art. 60 ust. 1 pkt 1 oraz art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r., Nr 29, poz. 154 ze zm. - dalej jako "ustawa o ABW"), Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwolnił A. S. ze służby z dniem 31 stycznia 2014 r. z uwagi na trwałą niezdolność funkcjonariusza do służby stwierdzoną prawomocnym orzeczeniem komisji lekarskiej w ABW. Po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy Szef ABW rozkazem personalnym z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] utrzymał w mocy powyższy rozkaz personalny z dnia [...] września 2013 r. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że w sprawie zostały spełnione przesłanki do zwolnienia A. S. ze służby na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 1 ustawy o ABW, gdyż funkcjonariusz prawomocnym orzeczeniem komisji lekarskiej ABW został uznany za trwale niezdolnego ze służby. Rozwiązanie stosunku służbowego nastąpi z zachowaniem terminu przewidzianego w art. 63 ustawy o ABW, czyli po upływie 12 miesięcy od dnia zaprzestania przez funkcjonariusza służby z powodu choroby. A. S. zaprzestał służby z powodu choroby w dniu 8 stycznia 2013 r. Korzystał on ze zwolnienia lekarskiego do dnia 30 kwietnia 2013 r. Od tego dnia funkcjonariusz służby już nie podjął. Nie przydzielono mu żadnych czynności służbowych. Nie zostało mu też wyznaczone pomieszczenie służbowe do ich wykonywania. Skarżący przedstawił zaświadczenie lekarskie wydane dnia 2 maja 2013 r. przez lekarza ortopedę, stwierdzające zdolność A. S. do pracy biurowej. Takie zaświadczenie nie jest tożsame z niezbędnym zaświadczeniem o braku przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia przez funkcjonariusza służby na danym stanowisku służbowym. A. S. wcześniej, a mianowicie w dniu 11 kwietnia 2013 r., został przez przełożonego skierowany do komisji lekarskiej a później na badania profilaktyczne. Celem umożliwienia przeprowadzenia takich badań polecono funkcjonariuszowi, aby przebywał on w miejscu zamieszkania. Z takim poleceniem A. S. zapoznał się w dniu 2 maja 2013 r. w siedzibie Agencji. Tego samego dnia funkcjonariusz podpisał się na liście obecności, ale zaraz potem opuścił budynek Agencji, nie przystępując do wykonywania jakichkolwiek obowiązków służbowych. W omawianym przypadku nie doszło zatem do przerwania biegu okresu, o jakim mowa w art. 63 ust. 1 ustawy o ABW. Z tych względów data zwolnienia A. S. ze służby z dniem 31 stycznia 2014 r. została określona prawidłowo, z uwzględnieniem okresu ochronnego przewidzianego w art. 63 ust. 1 ustawy o ABW.