Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 lipca 2016 r., sygn. I OSK 3498/15

Skoro w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania przewidziano wprost obowiązek uzyskania przez podmiot prowadzący pozytywnych opinii komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej oraz Powiatowego Państwowego Inspektora Sanitarnego, to brak tak sformułowanego wymagania w w/w przepisie należy rozumieć, jako brak obowiązku wnioskującego o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych przedstawienia informacji o warunkach lokalowych, zapewniających bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy w zakładanej placówce w postaci opinii stosownych służb.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno, Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.), Sędzia del. WSA Grażyna Staniszewska, Protokolant starszy inspektor sądowy Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 20 lipca 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 3 września 2015 r. sygn. akt III SA/Kr 480/15 w sprawie ze skargi K. N. na decyzję M. Kuratora Oświaty z dnia [...] marca 2015 r. nr [....] w przedmiocie odmowy wpisu do ewidencji niepublicznej placówki 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję, a także decyzję Prezydenta Miasta K. z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...]; 2. zasądza od M. Kuratora Oświaty na rzecz K. N. kwotę [....] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 3 września 2015 r. (sygn. akt III SA/Kr 480/15), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę K. N. na decyzję Kuratora Oświaty z dnia [...] marca 2015r. nr [...] w przedmiocie wpisu do ewidencji.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Decyzją z dnia [..]] grudnia 2014 r. nr [...], Prezydent Miasta K. odmówił K.N. wpisania do ewidencji niepublicznej placówki opiekuńczo-wychowawczej dla uczniów pobierających naukę poza miejscem stałego zamieszkania o nazwie "K." z siedzibą w K. ul. B.. Rozpoznając zaś sprawę w instancji odwoławczej, Kurator Oświaty, decyzją z dnia [...] marca 2015 r. - wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. oraz art. 82 ust. 2 pkt 3 lit. d) i ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu stanowiska organ odwoławczy wyjaśnił, że elementy, jakie powinno zawierać zgłoszenie do ewidencji zostały enumeratywnie wskazane w postanowieniach art. 82 ust. 2 pkt 1-6 ustawy o systemie oświaty. Po myśli zaś ustępu 2 pkt 3 lit. d) tegoż artykułu, zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać m.in. wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami. Powyższe - zdaniem organu - oznaczało, iż zgłoszenie do ewidencji szkół niepublicznych winno zawierać: opis warunków lokalowych prowadzenia działalności, które będą odpowiadały standardowi ustalonemu w tym przepisie, a więc zapewniających możliwość prowadzenia przez daną szkołę zajęć dydaktyczno-wychowawczych (lit. a), realizacje innych zadań statutowych (lit. b) i bezpieczne higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami, potwierdzeniem których mogły być m. in. opinie właściwego inspektora sanitarnego oraz Państwowej Straży Pożarnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00