Wyrok WSA w Krakowie z dnia 3 września 2015 r., sygn. III SA/Kr 480/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janusz Bociąga Sędziowie WSA Bożenna Blitek WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant starszy referent Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 września 2015 r. sprawy ze skargi K. N. na decyzję Kuratora Oświaty z dnia 3 marca 2015r. nr [ ] w przedmiocie odmowy wpisu do ewidencji niepublicznej placówki skargę oddala
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 3 września 2015r.
Decyzją z dnia [...] 2014r. nr [...] Prezydent Miasta odmówił wpisania do ewidencji niepublicznej placówki pod nazwą A z siedzibą w K, ul. B, którą zamierzał prowadzić K. N. W uzasadnieniu swojej decyzji organ I instancji wyjaśnił, że w złożonym przez K. N. wniosku o wpis do ewidencji stwierdzono braki formalne w postaci braku opinii właściwego Komendanta Straży Pożarnej i Państwowego Inspektora Sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym mieścić się będzie placówka. Organ I instancji wskazał, że w dniu 22 września i 12 listopada 2014r. przesłano stronie wezwania do uzupełnienia stwierdzonych braków formalnych, jednak nie zostały one uzupełnione w wyznaczonym terminie.
W odwołaniu od powyższej decyzji Prezydenta Miasta K. N. wniósł o jej uchylenie i uwzględnienie jego wniosku o wpis do ewidencji, ewentualnie o jej uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Decyzji organu I instancji odwołujący się zarzucił naruszenie art. 82 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572), poprzez uznanie, iż podmiot domagający się wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych obowiązany jest załączyć do wniosku opinie Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Komendanta Państwowej Straży Pożarnej, podczas gdy przepis ten wymogu takiego nie zawiera. Zdaniem odwołującego się, doszło również do naruszenia art. 82 ust. 4 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, poprzez wydanie decyzji odmawiającej wpisu pomimo przedłożenia przez podmiot domagający się wpisu całej wymaganej dokumentacji. W uzasadnieniu odwołania K. N. stwierdził, że decyzja organu I instancji jest nietrafna i sprzeczna z prawem, gdyż podmiot domagający się wpisu nie ma obowiązku załączenia do wniosku o wpis dokumentów w postaci opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Komendanta Państwowej Straży Pożarnej. Zdaniem odwołującego się, to stanowisko wynika jednoznacznie z prawa i poglądów doktryny. Na poparcie swojego stanowiska K. N. przytoczył m.in. tezę wyroku WSA w Gdańsku z dnia 19 września 2013r., sygn. akt III SA/Gd 451/13. Odwołujący się wyjaśnił, że we wniosku opisał warunki lokalowe lokalu, w którym zamierza prowadzić niepubliczne przedszkole, co jest wystarczające dla uzyskania wpisu do ewidencji. W art. 82 ust. 4 pkt 1 ustawy o systemie oświaty w sposób enumeratywny określono przesłanki odmowy przez organ ewidencyjny wpisu, do których należą niekompletność wniosku pod względem formalnym albo sprzeczność statutu z prawem. Organ ewidencyjny powołał się na pierwszą przesłankę, twierdząc, że podmiot domagający się wpisu nie załączył wymaganych prawem dokumentów, jednak pogląd ten jest chybiony, a zatem w/w przepis zastosowano w sposób wadliwy. Organ ewidencyjny kontroluje wniosek o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod względem formalnym, a jedynie statut jest oceniany z punktu widzenia zgodności z prawem. W tych okolicznościach odwołujący się uważa, że brak było podstaw do odmowy dokonania wpisu placówki do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta.