Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2016 r., sygn. I GSK 89/15

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia del. NSA Stanisław Śliwa (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 3 lipca 2014 r. sygn. akt III SA/Po 1728/13 w sprawie ze skargi G. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 3 lipca 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Poznaniu oddalił skargę G. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej (DIC) w Poznaniu z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia solidarnej odpowiedzialności za zaległości podatkowe w podatku akcyzowym i określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Z uzasadnienia powyższego wyroku wynika, że zaskarżoną decyzją organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego (NUC) w Kaliszu z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...], który w pkt I stwierdził o solidarnej odpowiedzialności osób trzecich tj. L. H. i G. W. - wspólników rozwiązanej spółki cywilnej L. s.c. L. H., G. W. za zaległości podatkowe spółki z tytułu zobowiązania w podatku akcyzowym oraz odsetek, natomiast w pkt II stwierdził powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w dniu 28 kwietnia 2008 r. z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego BMW X3 o nr nadwozia [...] przez powyższą spółkę cywilną oraz określił wysokość podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym (51 750 zł) i wysokość należnego zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym (7 038 zł). W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji Dyrektor Izby Celnej stwierdził, że cechy spornego pojazdu i jego wyposażenie wskazują, że powinien zostać sklasyfikowany jako samochód osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, objęty pozycją CN 8703, przeznaczony zasadniczo do przewozu osób. Dokonując takiego ustalenia organ odwoławczy skorzystał z narzędzia w postaci licencjonowanego programu komputerowego - system Wyceny Wartości Pojazdów EurotaxGlass's. Dla standardowej wersji samochodu marki BMW X3 numer nadwozia [...] z 2004 r. i pojemności silnika 2993 cm3 system ten wygenerował wycenę o numerze 6952. Wynika z niej, że pojazd ten wyprodukowany został jako kombi, 5 drzwiowy, posiadający 5 miejsc siedzących. Ocena ta świadczy o osobowych walorach pojazdu, a tym samym wyczerpuje przesłankę, według której przedmiotowy samochód klasyfikować należy w pozycji CN 8703. Zdaniem organu, osobowy charakter pojazdu potwierdza także belgijski dowód rejestracyjny z adnotacją: ilość miejsc do siedzenia wraz z kierowcą 4. DIC powołał się także na uzyskane od B. pismo z dnia 13 grudnia 2012 r., z którego wynika, że samochód, którego dotyczy sprawa wyprodukowany był jako osobowy (terenowy). Organ podkreślił, że nie każda zmiana sposobu wykorzystania pojazdu powoduje zmianę klasyfikacji towarowej, a możliwość przewozu towaru stanowi jego funkcję dodatkową, lecz nie przeważającą. Zdaniem DIC, o konieczności przyjęcia, że samochód którego dotyczy sprawa służy przede wszystkim do przewozu osób świadczą następujące jego cechy: wyposażenie w 2 rzędy siedzeń, pasy bezpieczeństwa dla każdego z miejsc siedzących w oryginalnych punktach ich mocowania, 4/5 zagłówki, sposób wykończenia wnętrza (tapicerka, oświetlenie, elektrycznie podnoszone szyby, uchwyty do trzymania się pasażerów, schowki w drzwiach przód i tył, tylny podłokietnik ze schowkiem, uchwyty na kubki - przód i tył), klimatyzacja automatyczna, poduszki dla pasażerów z tyłu pojazdu, przeszklone tylne, boczne szyby, przeszklona szyba w tylnych drzwiach. DIC zwrócił uwagę, że wobec braku odpowiedzi, co do daty przywozu pojazdu, dla celów postępowania przyjęto datę 28 kwietnia 2008 r., jako datę jego sprowadzenia do Polski, bowiem z zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym wynika, że w dniu tym pojazd znajdował się już w Polsce.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00