Wyrok NSA z dnia 9 września 2016 r., sygn. I GSK 702/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Cezary Pryca sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 9 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ł. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 26 sierpnia 2014 r. sygn. akt I SA/Op 101/14 w sprawie ze skargi Ł. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 sierpnia 2014r., I SA/Op 101/14, Wojewódki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę Ł. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia [...] grudnia 2013r., nr [...] w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za październik 2009r.
W uzasadnieniu tego wyroku - przedstawiając przyjęty za podstawę rozstrzygnięcia stan faktyczny i prawny sprawy - Sąd pierwszej instancji wskazał, że na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, (Dz.U. z 2009r. nr 3, poz. 11), zwanej dalej u.p.a., oraz art. 21 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, (tekst jedn.: Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.), zwanej dalej O.p., Naczelnik Urzędu Celnego w Opolu decyzją z dnia [...] września 2013r. określił Ł. W. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą K. W. Ł. zobowiązanie w podatku akcyzowym za październik 2009r. w kwocie 7.336 zł, zaś Dyrektor Izby Celnej w Opolu decyzją z dnia [...] grudnia 2013r. utrzymał w mocy tę decyzję. Decyzję odwoławczą organ umotywował tym, że przeprowadzona kontrola podatkowa w firmie skarżącego wykazała, że nabyty przez stronę, a następnie zużyty na cele własne olej napędowy, zakupiony od I. Sp. z. o.o. Biuro Handlowe Oddział w T., pochodził ze źródła, którego nie dało się ustalić, a co za tym idzie brak było podstaw do uznania, że od przedmiotowego oleju został zapłacony podatek akcyzowy w należnej wysokości. W toku prowadzonego postępowania kontrolerzy stwierdzili bowiem, że spółka ta nie posiadała Oddziału w T. a udzielona spółce koncesja na obrót paliwami ciekłymi na mocy decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia [...] listopada 2004r. została cofnięta decyzją z dnia [...] listopada 2008r., ze względu na zaprzestanie prowadzenia działalności koncesjonowanej. Organy celne ustaliły nadto, że spółka nie składała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego, jak i deklaracji dla podatku akcyzowego oraz nie figurowała w rejestrze podmiotów paliwowych. Od dnia 30 października 2009r. spółka ta zawiesiła działalność gospodarczą a wznowienie tej działalności nastąpiło tylko na jeden dzień w okresie 28-29 listopada 2011 r. Ze złożonych przez stronę wyjaśnień wynikało, że współpraca ze spółką I. nie opierała się na żadnych kontraktach, czy też umowach handlowych. Jedynie przed rozpoczęciem współpracy skarżący dokonał sprawdzenia wiarygodności firmy w oparciu o dostarczone, przez jej przedstawiciela, kserokopie dokumentów KRS, datowanych na dzień 23 sierpnia 2006r. Zamówione telefonicznie paliwo dostarczane było do zbiorników skarżącego. Wraz z dostawą strona otrzymywała fakturę VAT odpowiadającą ilości dostarczonego danego dnia paliwa. Zapłata za dostarczone paliwo następowała w formie gotówkowej, a jedyne potwierdzenie zapłaty stanowił dowód KP wystawiany przez przedstawiciela firmy. Do dostarczonego paliwa nie były załączane certyfikaty jakości paliwa. Skarżący także nie występował o ich doręczenie. Powyższe ustalenia w ocenie organów celnych, w szczególności okoliczności nabywania towaru, rozliczenia należności, jak i uczestnicy obrotu przedmiotowym paliwem pozwalają na stwierdzenie, że zawierane w tym zakresie przez skarżącego transakcję były nierzeczywiste i miały na celu ukrycie faktycznego obrotu nieopodatkowanym paliwem.