Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 maja 2016 r., sygn. I GSK 1530/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędziowie NSA Ludmiła Jajkiewicz Zofia Przegalińska (spr.) Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Pm z dnia 30 kwietnia 2014 r. sygn. akt III SA/Po 1777/13 w sprawie ze skargi K. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K. M. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w P. 135 (sto trzydzieści pięć) zł tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 30 kwietnia 2014 r., sygn. akt III SA/Po 1777/13, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę K. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] października 2013 r. w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Przedstawiając stan sprawy Sąd I instancji podał, że Organ I instancji w wydanej w dniu [...] sierpnia 2012 r. decyzji określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w kwocie 548 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Toyota Corolla Verso, pojemność silnika 1998 cm3, rok produkcji - 2004. Organ wskazał, że skarżący zakupił przedmiotowy samochód na terytorium Danii w dniu 17 marca 2008 r. i zarejestrowany po raz pierwszy w kraju w dniu 8 sierpnia 2008 r. jako samochód ciężarowy. Zebrane dowody świadczą o tym, że samochód w chwili przywozu miał cechy samochodu osobowego. Przedmiotowy pojazd opuścił linię montażową jako samochód osobowy w kategorii M1, posiadający czterodrzwiowe nadwozie, oszklone, wyposażone w pięć miejsc do siedzenia z uwzględnieniem miejsca dla kierowcy. Z protokołu oględzin i zeznań świadka M. B. wynikało, że w chwili zakupu samochodu od strony, pojazd posiadał za pierwszym rzędem siedzeń ścianę grodziową zamontowaną do konstrukcji pojazdu w miejscach uchwytów nad tylną parą wahadłowych drzwi za pomocą śrub oraz do panelu podłogowego za pomocą nitów. Panel podłogowy, wykonany z kilku elementów przymocowany był do uchwytów do których obecnie zamontowane zostały fotele drugiego rzędu siedzeń. Nabywca pojazdu po jego zakupie, osobiście zdemontował panel podłogowy i przegrodę (poprzez odkręcenie śrub i odwiercenie nitów stalowych) oraz zamontował fotele drugiego rzędu w otwory, do których zamontowany był wcześniej panel podłogowy; zamontował również pasy bezpieczeństwa dla dwóch bocznych foteli w drugim rzędzie siedzeń. Organ wskazał, że pojazd posiadał podsufitkę wykonaną z jednolitego materiału na całej długości samochodu i oświetlenie nad pierwszym drugim rzędem siedzeń. Taki pojazd zasadniczo służy do przewozu osób ale może również służyć do przewozu towaru. Adaptacja wnętrza samochodu w celu umożliwienia przewożenia towarów polegała na zamontowaniu za pierwszym rzędem siedzeń ściany grodziowej i panelu podłogowego. Powtórne przystosowanie pojazdu do przewozu osób poprzez demontaż przegrody i montaż tylnych siedzeń wraz z pasami bezpieczeństwa w fabrycznych miejscach kotwiczenia powoduje przywrócenie pierwotnych cech pojazdu umożliwiających przewóz osób i nie wymagało ingerencji w konstrukcję samochodu. Odwracalność zmian w tym pojeździe bez ingerencji w konstrukcję samochodu powoduje konieczność uznania, że nie utracił on swego zasadniczego przeznaczenia do przewozu osób mimo przejściowej adaptacji wnętrza w celu przewożenia towarów. Na podstawie tych ustaleń i powołanych w decyzji przepisów prawa organ podatkowy pierwszej instancji zaklasyfikował przedmiotowy samochód do pozycji CN 8703, jako samochód osobowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00