Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2016 r., sygn. I GSK 237/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło - Chlabicz Sędzia NSA Joanna Zabłocka Protokolant asystent sędziego Anna Fyda - Kawula po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A.U. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 14 listopada 2014 r., sygn. akt III SA/Po 762/14 w sprawie ze skargi A.U. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] maja 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A.U. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w P. 450 (słownie: czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 14 listopada 2014 r., sygn. akt III SA/Po 762/14 oddalił skargę A.U. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji stwierdził w uzasadnieniu, że decyzją z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego w P. na podstawie art. 21 § 1 pkt 1 oraz § 3 pkt 1, art. 47 § 3, art. 51 § 1, art. 53 § 1, § 3, § 4, art. 54 § 1 pkt 7, art. 63 § 1 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), zwanej dalej: ord. pod., oraz art. 2 pkt 9, art. 3 ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 2, ust. 4, art. 101 ust. 2 pkt 1 ust 5, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2, ust. 11, ust. 12, art. 105 ust. 1 pkt 1 oraz art. 106 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm.), zwanej dalej: u.p.a., określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Audi A6, nr VIN [...], rok produkcji 2006, o pojemności silnika 3197 cm3 w wysokości 3.831,00 zł. W uzasadnieniu organ wskazał, że sporny samochód został objęty procedurą dopuszczenia do obrotu na obszarze celnym Unii Europejskiej w Hamburgu w dniu 19 sierpnia 2009 r. jako używany samochód osobowy, powypadkowy, zaklasyfikowany do pozycji 8703 CN, a następnie w dniu 26 października 2009 r. zarejestrowany w Wydziale Komunikacji Starosty P. Według zapisów w Załączniku do zaświadczenia nr 1437 o przeprowadzonym badaniu technicznym, sporny pojazd to: samochód ciężarowy, posiadający maksymalną ładowność 515 kg oraz 5 miejsc siedzących. Organ uzyskał od Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. informację, że samochód ten został wyprodukowany jako 5-miejscowy samochód osobowy, z przeznaczeniem na rynek amerykański, z nadwoziem rodzaju KOMBI, przeszklonym, bez przegrody stałej, z drzwiami: 2 lewych + 2 prawych + klapa tylna, jednolicie tapicerowany wewnętrznie. W trakcie oględzin pojazdu przeprowadzonych w dniu 8 października 2013 r. w Urzędzie celnym w E. ustalono, że pojazd ten jest pięciodrzwiowy, z nadwoziem kombi, tylna klapa otwierana do góry, boczne drzwi wahadłowo. W kabinie znajdują się 2 miejsca siedzące z przodu z wyposażeniem zabezpieczającym w pasy bezpieczeństwa, w części tylnej kabiny znajduje się fabrycznie zamontowane oparcie kanapy wraz z pasami bezpieczeństwa, 5 sztuk punktów kotwiących do zamontowania pasów bezpieczeństwa. W pojeździe stwierdzono, że znajduje się przegroda metalowa umiejscowiona za siedzeniami przednimi oddzielająca tylną część pojazdu. Obecny właściciel pojazdu przedłożył dowód rejestracyjny pojazdu, w którym widnieje zapis, że jest to samochód ciężarowy z 2 miejscami siedzącymi. Zmiana parametrów technicznych miała miejsce w 2010 r., kiedy właścicielem pojazdu była G.U. i wówczas zostały zdemontowane 3 miejsca siedzące. W ocenie organu pojazd posiadał cechy wskazane przy pozycji 8703, co oznacza, że w świetle art. 3 u.p.a. oraz zasad klasyfikacji taryfowej wynikających z Wyjaśnień do Taryfy Celnej jest on samochodem osobowym i jego nabycie wewnątrzwspólnotowe powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.